VEĆANJE: Sednica Saveta Republičke radiodifuzne agencije / foto: milan obradović/beta

Medijska slika u tri čina >

Glad, politika i voajerisanje

"Vijeće za elektroničke medije će", glasila je nedavno vest iz Hrvatske, "trajno ili privremeno televiziji RTL oduzeti dozvolu za emitovanje programa", zbog izmenjene strukture programa: umesto 18, ova stanica ima osam odsto informativnog programa u svom sadržaju. A u Srbiji, TV Avala duže od pedeset dana emituje samo reprize serija i filmova, dok su njeni radnici u štrajku; Savet Republičke radiodifuzne agencije (RRA) dao je dozvolu za emitovanje kanalu Kopernikus 3, odnosno produkciji Svet plus info, uprkos mišljenju nekih članova Saveta da ova stanica krši Zakon o radiodifuziji. Za to vreme se mediji u Srbiji bave nagađanjem: jeste li ili nije voditeljka emisije "Ja imam talenat" posegnula za međunožjem svog kolege; ako jeste, valja li kazniti i njih i matičnu im televiziju (RTS), ako nije, a gde je onda njena ruka završila, i tome slično

PRVI ČIN; TV AVALA: Iako se 11. januara učinilo da će se, nakon sastanaka RRA sa zaposlenima i vlasnicima, situacija na TV Avali normalizovati, samo dve nedelje kasnije mediji su javili da je Avala pred oduzimanjem dozvole zbog neizmirenog duga prema agenciji. Ubrzo, ovaj dug je isplaćen, ali zarade zaposlenih nisu – u trenutku pisanja teksta, na kanalu Avala stoji: Štrajk zaposlenih TV Avala, 52. dan.

Po rečima Nikole Vukomanovića, predsednika štrajkačkog odbora, vlasnici televizije imaju rok do utorka, 14. februara, da isplate zaostala dugovanja, ili će zaposleni početi u javnost "da iznose prljav veš".

"Do sada je isplaćena jedna i po zarada za stalno zaposlene, a honorarci su dva i po meseca bez plate, što je bezobrazluk. Vlasnici su rekli da dinamika isplata plata, koju mi tražimo, uopšte ne može da se ispoštuje – kažu, radi se na tome, a mi na priči ‘radi se na tome’ ne možemo da funkcionišemo", kaže Vukomanović za "Vreme". "Pogledajte kako funkcioniše regulatorno telo u Hrvatskoj – odmah su reagovali zbog smanjenog procenta emitovanja informativnog programa. A kod nas se, evo, već pedeset dana uopšte ne emituje informativni program, a RRA uopšte ne reaguje. Ispada da je problem bio samo što RRA nije dobila pare – sad kad su ih dobili, rekli su da više nema razloga za nastavak procedure oduzimanja frekvencije", dodaje on.

Međutim, Goran Peković, član saveta RRA, smatra da je vrlo nekorektno što štrajkači preko štampe optužuju RRA da radi u službi vlasnika televizije. "Zaboravlja se ključna stvar", kaže Peković za "Vreme", "a to je da zaposleni nisu mogli da ostvare nikakav pomak u pregovorima sa vlasnicima. Iako to nije naša zakonska obaveza, RRA je uspela da dođe do preciznih rokova za izmirenje obaveza, kako prema zaposlenima tako i prema RRA. Da podsetim, u slučaju da nije bila izvršena obaveza prema RRA, dozvola bi automatski bila oduzeta po zakonu, a stanica bi otišla u stečaj i nikada ne bi isplatila svoje radnike. Prema tome, reč je o veoma nekorektnoj zameni teza – eto, RRA se naplatio, a radnici nisu. Posle sastanka, radnici su odmah dobili zdravstvene knjižice, znači da su im uplaćeni svi doprinosi, i niko nema prekid staža. Rečeno je, a to je do sada i ispunjeno, da će se isplatiti jedna i po plata do kraja januara, a do kraja marta i sve zaostale zarade. Ja mogu da se složim da to radnicima ne odgovara, ali, u ovom trenutku je to bilo moguće. Za sada, što se nas tiče, vlasnici apsolutno ispunjavaju sve obaveze koje su preuzeli."

I kada je o strukturi programa reč, RRA i zaposleni na Avali imaju različito mišljenje. "Mi programsku strukturu utvrđujemo na godišnjem nivou", kaže Goran Peković, "zato što svaka televizija ima različite strategije tokom godine – postoje periodi kada ne možete ići sa najskupljim i najelitnijim emisijama. TV Avala još uvek nije toliko drastično odstupila od svog programskog elaborata."

No, sa tim se ne slaže Nikola Vukomanović: "Zamislite kako bi bilo kada bi sad sve televizije sa nacionalnom frekvencijom prva četiri meseca emitovale šta im je volja, a nakon toga, da bi ispunili programski format iz elaborata, krenuli da ‘filuju’ sa informativnim programom? Dobijamo informacije da je slična situacija sa isplatom zarada i na TV Pinku, glad je i kod njih, ali se ni tu ne reaguje. Tamo se program emituje, ali bi bez problema moglo da im dođe Ministarstvo rada, ili inspekcija za rad. Dakle, mediji su potpuno gurnuti u stranu, i to nekome sasvim odgovara", zaključuje Vukomanović.

DRUGI ČIN; KOPERNIKUS 3/SVET PLUS INFO: Od devet članova saveta RRA, sedmoro je glasalo da televizija Kopernikus 3, tj. produkcija Svet plus info dobije dozvolu za kablovsko emitovanje, a protiv su bili Gordana Suša i Goran Peković. Suša je u izjavi za medije rekla kako stanica Kopernikus 3 zakon krši u ključnoj stvari, a to je da ne može biti partijskog navijanja. "Glasala sam po sopstvenoj savesti, i bila preglasana", dodala je ona. Goran Peković, drugi član saveta RRA koji je glasao protiv, za "Vreme" objašnjava argumentaciju dve suprotstavljene struje u savetu: "Kopernikus 3, odnosno Svet info plus se pojavljuje sa dva impresuma, što je protivzakonito, a i kablovski emiteri nisu na vreme podneli zahtev za dobijanje dozvole za tu televiziju. Dalje, i mi smo, kao i vi, saznali iz štampe ko je zakupio i ko uređuje program: da je glavni i odgovorni urednik produkcije član glavnog odbora Srpske napredne stranke, a da su svi ljudi koji su zakupili ovaj program na neki način povezani sa SNS-om, ili su članovi odbora te stranke. Zbog ovoga smo stavili taj program pod vanredni nadzor. Najpre je u novembru primećeno da, osim emisija koje uređuje produkcija Svet plus info, ima i emisija proricanja sudbine, tarot karata, prodaja talismana deci da ih roditelji bolje razumeju, oglasa za prostituciju, itd. U decembru im je skrenuta pažnja da ti sadržaji nisu dozvoljeni po zakonu, i da to može biti problem kod izdavanja dozvole. Oni su taj sadržaj izbacili, ali je Svet plus info nastavio sa radom na svoj način – reč je o najprizemnijoj političkoj propagandi, koja podseća na plaćene termine iz predizbornih kampanja. Na sastanku Saveta RRA je došlo do polarizacije stavova – neki članovi Saveta zastupali su tezu da im se dozvola treba izdati, jer u tom slučaju oni više neće biti piratski emiter i tada će moći da se prema njima postupa u skladu sa Zakonom o radiodifuziji. Koleginica Suša i ja smo bili stanovišta da se uvek uzima u obzir prethodno ponašanje emitera, i da on ni na koji način nije zavredio dozvolu, ali je većina je glasala za. Naravno, nama je ta televizija i dalje pod nadzorom, i već u ponedeljak na sednici Saveta ću inicirati postupak za izricanje mera ovoj televiziji", objašnjava Peković.

TREĆI ČIN; "JA IMAM TALENAT": U najgorem tabloidskom maniru "nosi li pevačica gaćice, ili ne", jedan deo srpskih medija se dobrano zainteresovao šta se dogodilo kada je voditeljka emisije "Ja imam talenat", spustila ruku ispod stola iza kojeg se nalazio njen kolega. Ova priča se napumpala toliko, da su neke novine čak nagovestile da bi RRA na sastanku u ponedeljak mogla da kazni državnu televiziju zbog ovog "skandaloznog postupka".

"Video sam taj snimak na Jutjubu, i mogu da kažem da je cela priča potpuno nebitna, na nivou žute štampe", kaže Goran Peković. "Nama se mediji zatvaraju i politizuju, ljudi štrajkuju; ako je ovo najveći problem medija u Srbiji, onda smo svi presrećni. Ova priča je dobila nekoliko naslovnih strana, i prostor na srednjim stranama u nekim drugim novinama, a sećam se, kada je Velimir Ilić išutirao novinara usred studija, to ni izbliza nije tako propraćeno. Rečju, potpuno prenaduvana priča."


 

POŠALJI KOMENTAR REDAKCIJI ODŠTAMPAJ TEKST
 

 

 

 

 

Novinarnica

 

Novosti

 

Naslovi.net