<< VESTI | | 10.01.2015 20:44

TEKST KOJI JE IZNERVIRAO PREMIJERA: KOLUBARSKA BITKA ZA 21. VEK: Ispumpavanje kopa i budžeta Vreme broj 1253 od 9. januara 2015.

DOKUMENTI >

NUNS - Pritisak premijera Aleksandra Vučića na novinare BIRN-a

Vučić nastavlja napade: "BIRN slagao tri puta"

BIRN: "Nisu tačni navodi predsednika Vlade Aleksandra Vučića"... a i na pet pitanja o ispumpavanju vode iz Zapadnog kopa još nema odgovora

***

BIRN: Pet pitanja vladi Srbije o tenderu za ispumpavanje vode iz Zapadnog polja ;

… i sedam +3 pitanja BIRN-a Svetskoj banci o tome ko je, kada i kako kontrolisao sporni tender;

40 NVO: Poziv na reagovanje institucija Republike Srbije

Transparentnost: Buka i bes umesto argumenata u slučaju BIRN

Povodom teksta objavljenog u Vremenu Ispumpavanje kopa i budžeta

Vučić optužio BIRN da je dobio pare od EU da govori protiv Vlade Srbije ,

Kocijancijančičeva odbacuje Vučićeve tvrdnje,

a Vučić na to poručuje da Maja Kocijancic i Devenport u ime EU pokušavaju da ga ućutkaju, da mu zabrane čak i da odgovori na pitanje novinara... ;

EU: Sloboda izražavanja je ključna;

"Devenporte piši drugo pismo, ovo prvo razumeli nismo" (2): Kako je stav EU o slobodi medija razumeo premijer Vučić

Ministarstvo rudarstva i energetike: Podatak da je ponuda strane kompanije odbačena iz administrativnih razloga nije tačan;

Gordana Igrić, direktorka BIRN-a: Istina ostaje istina – dve firme koje su pobedile na tenderu nisu imale iskustvo za ispumpavanje 180.000.000 kubika vode… (VIDEO)

N1: Šta je sporno u tenderu za ispumpavanje vode

Jovo Bakić: Izražena nervoza, galama i bes premijera Vučića bude sumnju da nešto krije. Mora se postaviti pitanje sukoba interesa

Komentar čitaoca Vremena: Dok se raspisivao tender za 20 miliona kredita, potrošilo se 120 miliona evra

(Videti takođe: ODJECI I REAGOVANJA: Ljiljana Smajlović, Politika: Mi nismo BIRN)

ODJECI I REAGOVANJA: Komentari čitalaca, Axel F.: Mi jesmo BIRN)

Pretnje savetnika Predsednika Republike Olivera Antića: „Dokle ćeš, Katilina, da zloupotrebljavaš strpljenje naše?";

Kusturica u Politici: "Hoće da Srbijom vlada skretničar"

Šta kaže zakon tenderima u elementarnoj nepogodi i pouzdanosti isporučilaca;

Nemački mediji o pritisku na medije u Srbiji: "On je... Aleksandar Vučić"

Zumiranje: O zloupotrebi javnih preduzeća i javnih para

Jedna od tema U drugoj po redu emisiji "Zumiranje", u kojoj je glavni urednik nedeljnika "Vreme" Dragoljub Žarković razgovarao je o ekonomiji sa dr Goranom Nikolićem i dr Dušanom Pavlovićem iz pokreta "Dosta je bilo"bila je i afera u vezi sa tenderom za sanaciju kopa "Tamnava", posao koji je Elektroprivreda Srbije dodelila posao bez iskustva:

"Afera sa ispumpavanjem vode iz kopa Tamnave je postala stalna praksa, kada je reč o zloupotrebi javnih preduzeća i javnih para", rekao je Dušan Pavlović: "Jedan od načina za izvlačenje para poreskih obveznika jeste da se na tenderima uposli preduzeće na neki način blisko trenutnoj vladajućoj strukturi. To je počelo još za vreme Tadića, a na obećanju da će tu praksu prekinuti, Vučić je dobio izbore. Naravno, od tog obećanja nema ništa. Svi direktori su u VD stanju, da bi se izbegao konkurs, a neki od njih su bliski rođaci ljudi koji sede u vladi. Npr. direktor Elektromreža Srbije Nikola Petrović je kum Aleksandra Vučića, a takođe i suvlasnik jedne od firmi koja je dobila posao isušivanja kopa, kaže Dušan Pavlović..."

Više o razgovoru u «Zumiranju» u tekstu Teško do sporazuma sa MMF-om

Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) najoštrije protestuje zbog načina na koji je premijer Aleksandar Vučić govorio o Balkanskoj istraživačkoj mreži (BIRN). NUNS ocenjuje ovakvo ponašanje predsednika Vlade Srbije otvorenim pritiskom, ne samo na novinare BIRN-a, već i ugrožavanjem slobode medija.

Nazivanje novinara BIRN-a "lažovima", uz optužbe da su dobili novac da bi "govorili nešto protiv Vlade Srbije", rečnik je koji pripada prošlim vremenima i neprihvatljiv je za demokratsko društvo i državu koja, kako često ističe i sam Aleksandar Vučić, želi da postane deo Evropske Unije. NUNS upozorava da uspostavljanje kritičke javnosti, kao sastavnog dela demokratskih sistema, nije moguće bez istraživačkog novinarstva kojim se bavi BIRN.

Aleksandar Vučić je optužio novinare BIRN-a da su "dobili pare od gospodina (šefa delegacije Evropske unije Majkla) Devenporta i EU", i da su iznosili nestine o postupku izbora firme koja će obaviti ispumpavanje vode iz kopa "Tamnava - Zapadno polje". Redakcija BIRN-a je ponovila da ostaje iza svih tvrdnji izenesenih u tekstu koji se bavi ovom temom.

Pritisak Aleksandra Vučića na novinare BIRN-a NUNS: Pritisak Aleksandra Vučića na novinare BIRN-a, saopštenje Nezavisnog udruženja novinara Srbije 10. januara 2015.

Gordana Igrić, direktorka i osnivač Balkanske istraživačke mreže (BIRN) u emisiji «1 na 1» na TV Vojvodine: Nema te buke koja može da se stvori kroz medije koji su bliski ovoj vladi, a gotovo svi su bliski i kontrolisani, nema tog eksperta koji može da ospori jer istina ostaje istina. A istina je da ta konzorcijum dve firme koje su učestvovale na tenderu od 15 miliona evra za ispumpavanje 18 miliona kubika vode, da te dve firme nisu imale iskustva za ispumpavanje vode, a pritom je EPS insistirao da one prethodnu referencu imaju… Ona je u emisiji "1 na 1" uz to rekla ponovila navode iz BIRN-ovog teksta da je direktor spske kompanije JUžna Bačka pod istragom u Novom Sadu i da je protiv njega u Kragujevcu podneta krivična prijavana zbog neplaćanja poreza, a da je i rumunska firma na sudu zbog neke krupcionaške afere, na čemu BIRN trenutno radi, te da treba očekivati tekst na tu temu... (Celi razgovor u emisiji TV Vojvodine Jedan na jedan, 13.01.2015.)

NVO: Poziv na reagovanje institucija Republike Srbije

NVO: Poziv na reagovanje institucija Republike Srbije

Organizacije civilnog društva koje se bave nadzorom rada javnih institucija i mediji u Srbiji, dole potpisani, smatraju da je jedan od njihovih osnovnih zadataka da ukažu na situacije u kojima je javni interes povređen ili doveden u pitanje.

U slučaju tendera za ispumpavanje vode iz kopa Tamnava, istraživačka mreža BIRN je ukazala na moguću povredu javnog interesa. Neprikosnoveno pravo građana je da budu tačno i pravovremeno informisani kako i na šta se troše pare iz javnog budžeta. Sredstva iz javnog budžeta moraju biti dodeljena i potrošena na način kojim se štiti javni interes i uzima u obzir dobrobit svih građana Srbije.

Pravo novinara da istražuju, postavljaju pitanja i kritički preispituju rad javnih zvaničnika je osnovna odlika demokratskog društva i slobodnog i nezavisnog novinarstva, kojem Srbija teži.

Izostajanje reakcije institucija koje su nadležne za borbu protiv korupcije i vladavinu prava je neprihvatljiva u demokratskom, odgovornom i otvorenom društvu. S druge strane napadi na novinare zato što obavljaju svoj posao, odnosno štite javni interes, je apsolutno nedopustivo i nedemokratsko ponašanje.

I zato upućujemo poziv institucijama da reaguju. Mi dole potpisani zahtevamo da:

1. Republičko javno tužilaštvo inicira predistražni postupak i proveri sve navode BIRN-a;

2. Regulatorno telo za elektronske medije posveti posebnu pažnju monitoringu nad nacionalnim emiterima i njihovom načinu izveštavanja o slučaju Kolubara, kao i da utvrdi da li su doprineli potpunoj, objektivnoj i nepristrasnoj informisanosti šire javnosti;

3. Agencija za borbu protiv korupcije utvrdi da li je u slučaju kojim se BIRN bavio došlo do narušavanja antikorupcijskog zakonodavstva i kršenja integriteta uzbunjivača, odnosno da Savet za borbu protiv korupcije kao savetodavno telo Vlade izradi izveštaj o slučaju sa preporukama.

4. RTS kao javni servis u vlasništvu građana omogući predstavnicima BIRN-a da iznesu navode iz svoje analize u emisiji dijaloškog tipa sa predstavnicima relevantnih državnih organa i stručne javnosti.

Mi dole potpisani pozivamo nadležne institucije da naše zahteve, koji su inače deo njihovih redovnih i obaveznih nadležnosti, sprovedu što pre i u skladu sa zakonom i o tome izveste javnost.

BIRODI, CEAS, Centar za integraciju mladih, Centar za istraživanje, transparentnost i odgovornost – CRTA, Centar za održivi razvoj Srbije, Centar za praktičnu politiku, Centar za razvoj neprofitnog sektora, Cenzolovka, CINS, Edukacioni centar Leskovac, Fondacija Slavko Ćuruvija, FORCA, Forum žena Prijepolja, Građanske inicijative, Helsinški odbor za ljudska prava, Inicijativa mladih za ljudska prava, Istinomer, Južne vesti, Koalicija za nadzor javnih finansija, Kuća ljudskih prava, Labris, Libek, Lice ulice, Medija & reform centar Niš, Mreža Odbora za ljudska prava u Srbiji – CHRIS, Nacionalna koalicija za decentralizaciju, Nezavisno udruženje novinara Srbije, Nezavisno udruženje novinara Vojvodine, NVO Atina, PG Mreža, PIRGOS, Portal Autonomija, Pravni skener, Share fondacija, Smart kolektiv, Sretenje, Televizija Forum, Toplički centar za demokratiju i ljudska prava, Trag fondacija, Urban In, Vojvođanski istraživački centar "VOICE",Yucom, Zaječarska inicijativa

( Poziv na reagovanje institucija Republike Srbije, Kuća ljudskih prava, Beograd (16 Jan 2015))

Videti takođe: EU: Sloboda izražavanja je ključna

BIRN: Pet pitanja za Vladu RS i EPS

Ni osam dana nakon objavljivanja istraživanja o načinu na koji se sprovodi postupak ispumpavanja vode i mulja iz kolubarskog kopa Tamnava – Zapadno polje, niko od predstavnika Vlade Srbije, Ministarstva energetike i Elektroprivrede Srbije nije objasnio javnosti Srbije nalaze iz ovog istraživanja. Tim povodom ponovo se obraćamo ministru energetike Aleksandru Antiću i direktoru EPS-a Aleksandru Obradoviću, da u interesu srpske i međunarodne javnosti, odgovore na sledeća pitanja:

Zbog čega je za posao ispumpavanja angažovan konzorcijum, koji čine novosadska firma „Energotehnika Južna Bačka" i rumunska firma „Neš" kada te kompanije nemaju iskustva za obavljanje posla ispumpavanja velikih voda, čime se dovodi u pitanje tenderska procedura, jer je jedan od uslova na tenderu iz jula 2014. godine bio da taj posao mora da radi kompanija koja ima iskustva u takvoj vrsti posla?

Zbog čega se sa ispumpavanjem kopa Tamnava, koji je ključan za održavanje energetskog sektora Srbije, krenulo četiri meseca po okončanju poplava kada se zna, prema podacima Elektropivrede Srbije, da Srbija mesečno gubi 30 miliona evra, jer na tom kopu nema proizvodnje?

Kako je EPS dozvolio da, protivno zakonu, konzorcijum koji je dobio posao ispumpavanja, naknadno angažuje treću kompaniju koja nije bila navedena u prijavi, holandski Van Hek, koji je ne samo savetovao prilikom pripreme tenderske dokumentacije, već i učestvovao u jednom od konzorcijuma na tenderu za dobijanje ovog posla?

Koliko je konzorcijum do sada ispumpao vode i da li je konzorcijum završio svoj deo posla u roku, kako je bilo predviđeno ugovorom koji je istekao 17. decembra 2014. godine?

Ko sada ispumpava vodu i mulj na Tamnavi i na koji način se plaća taj posao?

BIRN poziva nadležne institucije da odgovore na ova pitanja i poziva javnost, medije, nevladine organizacije i pojedince da nam se pridruže u ovoj akciji odbrane javnog interesa. O ovim temama BIRN je od oktobra 2014. godine pokušavao da razgovara sa institucijama i njihovim predstavnicima, ali su ministarstvo energetike i ministar Aleksandar Antić, predstavnici EPS-a i generalni direktor Aleksandar Obradović, kao i menadžment RB „Kolubara" odbili da razgovaraju sa novinarima.

(BIRN: Otvoreno pismo Vladi Srbije i EPS-u, 16.1.2015. )

BIRN: SVETSKA BANKA ĆUTI O DETALJIMA TENDERA ZA TAMNAVU

Svetska banka odbija da dostavi izveštaj kojim je kontroverzni tender ocenjen kao čist

Svetska banka ignoriše pokušaje Balkanske istraživačke mreže da dobije izveštaj o proceni ove banke o tenderu za ispumpavanje vode iz Tamnave.

Projekat ispumpavanja poplavnih voda iz kopa Tamnava, koji finansira Svetska banka, dodeljen je konzorcijumu dve firme bez odgovarajućeg iskustva, dok je direktor jedne od firmi u konzorcijumu na sudu zbog utaje poreza.

BIRN je o ispumpavanju vode iz ovog kopa objavio istraživanje 8. januara, nakon čega je organizacija dospela u centar napada srpskog premijera Aleksandra Vučića i pojedinih delova štampe.

Vučić je novinare BIRN-a na konferenciji za štampu 9. januara nazvao "lažovima", a da pritom nije demantovao nijednu konkretu tvrdnju iz teksta, nakon čega su provladini mediji ovu organizaciju i njene zaposlene etiketirale kao „reketaše", „lobiste", „strane agenture", „špijune" i „novinarsku mafiju".

Svetska banka dodala je ulje na vatru kada je njen portparol za Srbiju Vesna Kostić* 12. januara odbacila izveštavanje BIRN-a i rekla da je "veoma neprijatno iznenađena" radom BIRN-ovih novinara.

Ona je ranije istog dana, rekla novinskoj agenciji "Tanjug" da su stručnjaci banke detaljno pregledali dokumentaciju, proces i sve odluke po ovom tenderu, i to "sveobuhvatnije nego na bilo kom dosadašnjem projektu finansiranom u Srbiji" i utvrdili da je "sve učinjeno u skladu sa važećim propisima i praksom".

Dokumenta Svetske banke takođe pominju "reviziju" tenderskih procedura.

"Moje kolege su pogledale sve odluke, sve procedure i utvrdile su da je sve urađeno u skladu sa srpskim propisima", portparol Vesna Kostić je izjavila 12. januara i za srpski javni servis RTS.

Kada se BIRN 12. januara obratio sedištu Svetske banke u Vašingtonu sa zahtevom da mu se obezbedi kopija izveštaja revizije tenderskog procesa i zatražio pojašnjenje po mnogim tačkama, portparol Svetske banke u Vašingtonu odgovorila je: "Mogu da potvrdim da je nabavka sprovedena u skladu sa srpskim Zakonom o javnim nabavkama. Kako ovaj projekat zahteva hitnost, Svetska banka se saglasila s tim da uzme u razmatranje finansiranje poslova ispumpavanja vode u skladu sa srpskim Zakonom o javnim nabavkama.

"Što se tiče vaših pitanja o procesu podnošenja ponuda i izboru izvođača, molim vas da se obratite EPS-u, kao i u vezi sa vašim zahtevom za razgovor o detaljima tenderske procedure, s obzirom na to da je EPS nadležan za implementaciju projekta".

Do današnjeg dana svi dalji zahtevi da nam portparol izda kopiju zvaničnog izveštaja o revizije ovog tendera su ignorisani.

BIRN se takođe obratio nekolicini direktora borda Svetske banke sa molbom da ubrzaju proces objavljivanja informacija.

Tender za ispumpavanje vode iz kopa finalizovan je u avgustu, pre nego što su Svetska banka i Srbija u oktobru potpisale ugovor o kreditu kojim je Svetska banka za ovaj posao izdvojila sredstva u visini od 23 miliona evra.

Kop Tamnava, jedan od najznačajnijih rudnika u Srbiji, poplavljen je u maju.

PITANJA BIRN-a UPUĆENA SVETSKOJ BANCI

Pitanja koje je BIRN poslao sedištu Svetske banke u Vašingtonu 12. januara:

1. Kako je Svetska banka ustanovila da je tender bio transparentan? Čija ekspertiza je poslužila kao osnov za izjavu portparola Svetske banke Vesne Kostić?

2. Koja je tačno bila uloga Svetske banke u tenderu sprovedenom u julu 2014, nekoliko meseci pre nego što je potpisan ugovor između Srbije i Svetske banke? Da li su bančini predstavnici učestvovali u kreiranju uslova tendera, da li su nadgledali proces nadmetanja, da li su videli ponude, da li su učestvovali u finalnoj selekciji pobedničke kompanije?

3. Kako je Svetska banka nadgledala ovaj tender? Ko je bio zadužen ispred Svetske banke?

4. Da li je banka imala saznanja o tome da je jedan od uslova na tenderu bio da ponuđači moraju da imaju reference u ovom poslu?

5. Da li ste u međuvremenu saznali da izabrani konzorcijum nije imao takve reference?

6. Da li ste dobili saznanje o tome da se direktoru izabrane kompanije Dragoljubu Zbiljiću trenutno sudi zbog utaje poreza? Da li je ovo u skladu sa propisima Svetske banke?

7. Ko je u Svetskoj banci doneo odluku o tome da se odobri kredit bez uslovljavanja primaoca da mora da poštuje tenderske procedure Svetske banke? Koji su bili pravni osnovi za ovo?

• Takođe bismo hteli da vas zamolimo za pomoć u organizovanju intervjua sa stručnjakom Svetske banke sa kojim bismo detaljno porazgovarali o tenderskoj proceduri koja je sprovedena.

• U prilogu se nalazi FOIA zahtev za svu dokumentaciju koju Svetska banka ima vezano za ovaj tender.

Pitanja koje je BIRN poslao sedištu Svetske banke u Vašingtonu 14. januara:

1. Da li je Svetska banka obavezala Srbiju da pokrene TENDER kako bi izabrala kompaniju/konzorcijum za ispumpavanje vode iz kopa Tamnava (umesto izabiranja kompanije/konzorcijuma u nekoj drugoj proceduri koju dozvoljava srpski Zakon o javnom nabavkama u slučaju prirodne katastrofe)?

2. Da li je Svetska banka bila ta koja je dozvolila Srbiji da sprovede tender u skladu sa procedurama propisanim srpskim Zakonom o javnim nabavkama, umesto da ga sprovede u skladu sa smernicama i propisima Svetske banke?

3. Da li je Svetska banka znala da se rumusnkom partneru u konzorcijumu koji je dobio ugovor, "Ness Proiect Europe", trenutno sudi u Rumuniji zajedno sa nekolicinom političara i biznismena zbog traženja mita od kompanija u okrvirnom iznosu od milion evra radi dodeljivanja javnih ugovora za čišćenje snega u periodu od 2010 do 2013. godine? Da li je ovo u skladu sa propisima Svetske banke?

• Zahtevamo dokument – zvaničan izveštaj o ovom tenderu koji su sačinili stručnjaci Svetske banke koji su radili reviziju tendera.

• Takođe su nam potrebna imena ljudi koji su radili reviziju tenderske procedure kako bismo mogli da im se obratimo sa zahtevom za intervju.

( BIRN: SVETSKA BANKA ĆUTI O DETALJIMA TENDERA ZA TAMNAVU, Javno.rs 16. 01. 2015.

*Videti: Vesna Kostić- Svetska banka za RTS: Tender za ispumpavanje "Tamnave" po propisima

Vesna Kostić iz Kancelarije Svetske banke u Srbiji kaže da je Svetska banka pristala da se ta procedura sprovede po srpskim propisima, a ne po sopstvenim propisima javnih nabavki, jer je ceo postupak sproveden u vanrednim okolnostima.

"Moje kolege su pogledale sve odluke, sve procedure i utvrdile su da je sve urađeno u skladu sa srpskim propisima", istakla je Kostićeva u izjavi za RTS.

"Ispumpavanje vode iz 'Tamnave Zapadno polje' finansira se iz kredita Svetske banke. Kad god i gde god - što bi Bajaga rekao, od Aljaske do Australije - Svetska banka finansira projekte te vrednosti obavezno je raspisivanje tendera", navela je Vesna Kostić u izjavi za medije.

Ipak, ističe Kostićeva, u ovom slučaju tip tendera bio je prilagođen vanrednim okolnostima…

"Lično sam veoma neprijatno iznenađena da neko ko se predstavlja kao istraživački novinar nije došao do ovih podataka, mada su oni dostupni javnosti od samog početka. O njima je pisala srpska štampa celo leto, a mogu se naći i na sajtu EPS-a. A ako je istraživački novinar imao te podatke, a nije ih namerno objavio, onda naravno sve ove činjenice nisu bitne i ja mu se unapred izvinjavam", navela je Vesna Kostić.

( Svetska banka: Tender za ispumpavanje "Tamnave" po propisima, RTS, ponedeljak, 12. JAN 2015, )

Transparentnost: Buka i bes umesto argumenata u slučaju BIRN

Nevladina organizacija Transparentnost Srbija ocenjuje da je u dosadašnjim reakcijama iz vlasti na tekst BIRN-a o ispumpavanju vode sa površinskog kopa "Tamnava", bilo mnogo više drugih stvari nego polemike sa stavovima ili dokumentima koji su izneti u samom tekstu.

Kako navode, apriorno osporavanje teksta sa "argumentima" poput toga da EU podržava ovaj novinarski projekat ili BIRN navodno zagovara da se posao dodeli nekoj firmi koja je dala skuplju ponudu (čega u tekstu nema), onemogućava bilo kakvu ozbiljnu diskusiju o problemima u realizaciji ovog ugovora.

„Ništa bolji ’argumenti’ nisu ni oni koji govore o tome da je 'tender bio ispravan', ako se ima u vidu da predmet osporavanja uglavnom i nije način sprovođenja tendera već pitanje vremena vršenja nabavke i načina sprovođenja ugovora", navodi se u saopštenju ove organizacije.

Transparentnost ističe i da je sada najvažnije da javnost dobije odgovore na pitanja koliko toga je urađeno, a koliko ne u ugovorenom roku, da li postoje objektivne okolnosti za to (npr. veći obim posla od prvobitno predviđenog) ili ne? Da li za nastavak izvršenja postoji pravni osnov, pošto nije objavljeno da je došlo do izmene ugovora?

Inače, BIRN je juče uputio otvoreno pismo Vladi Srbije tražeći od njih da odgovore na pet pitanja među kojima su: zašto je ismpumpavanje počelo četiri meseca po okončanju poplava kada se zna, prema podacima EPS-a, da Srbija mesečno gubi 30 miliona evra, jer na tom kopu nema proizvodnje? Koliko je rumunsko-srpski konzorcijum do sada ispumpao vode i da li je konzorcijum završio svoj deo posla u roku, kako je bilo predviđeno ugovorom koji je istekao 17. decembra 2014. godine? Ko sada ispumpava vodu i mulj na Tamnavi i na koji način se plaća taj posao?

(Transparentnost: Buka i bes umesto argumenata u slučaju BIRN, TV N1, 18. januara )


 

Tekst zbog koga se premijer Vučić ljuti, vređa medije i poručuje da će se funkcionerima EU "skloniti s puta"...

Tekst zbog koga se  premijer Vučić ljuti, vređa medije i poručuje da će se funkcionerima EU

Zapadno polje 20. decembra 2015.

KOLUBARSKA BITKA ZA 21. VEK:

Ispumpavanje kopa i budžeta

Vreme broj 1253 od 9. januara 2015.

aleksandar đorđević, birn srbija

uz napomenu «ovaj tekst nastao je u okviru projekta "jačanje medijskih sloboda u srbiji", koji finansira evropska unija uz podršku ned-a. stavovi izrečeni u tekstu predstavljaju stavove autora i ne oslikavaju stavove eu niti drugih donatora.»

Elektroprivreda Srbije je na tenderu za sanaciju najznačajnijeg rudnika u Srbiji dodelila posao konzorcijumu bez iskustva, čime je dodatno uvećala cenu čitavog posla

Sedam meseci nakon što je zaustavljena proizvodnja uglja zbog katastrofalnih poplava na kopu "Tamnava – Zapadno polje" u Rudarskom basenu Kolubara, premijer Vlade Srbije Aleksandar Vučić svečano je označio početak radova na iskopavanju četvrtine punog kapaciteta rude iz najvećeg srpskog rudnika. Ovim činom je trebalo da se stavi do znanja da je posao ispumpavanja vode iz potopljenog kopa okončan baš kao što je i bilo planirano. Ipak, pogled na vodeno prostranstvo iz koga tu i tamo vire delovi potopljenih mašina za kopanje lignita koje mesecima trule u mulju ne uverava nikoga da je posao okončan.

Premijer je u rano jutro 26. decembra 2014. godine, ispred novinara zaglavljenih u blatu, rekao da je ispumpavanje vode iz kopa zahtevan i težak posao, koga nijedna "zapadna firma" nije htela da se prihvati. "Nijedna iz Holandije, nijedna iz Nemačke", izjavio je Vučić na kopu "Tamnava"…

…EPS na tender poziva 42 firme iz zemlje i inostranstva. Sa najnižom cenom i najkraćim rokom za završetak radova pobeđuje zajednička ponuda "Južne Bačke" i rumunske firme "Neš". Cena sa kojom je konzorcijum pobedio na tenderu je 0,132 evrocenta, ili 15,45 dinara po kubnom metru ispumpane vode. I "Van Hek" je konkurisao, ali ne samostalno, već kao podizvođač jedne nemačke firme. Njihova ponuda je zbog administrativne greške u startu odbačena kao nevažeća.

Na samitu holandskih privrednika u Beogradu Jereman van Hek, vlasnik holandske kompanije, odbio je da da izjavu novinaru BIRN-a i odgovori na pitanje zašto se nije samostalno prijavio na tender, sa obrazloženjem da mu ugovor sa "Južnom Bačkom" ne dozvoljava da razgovara sa srpskim novinarima. Međutim, svega nekoliko minuta potom, Van Hek je tokom prezentacije posla u Kolubari objasnio da je ceo projekat ispumpavanja vode osmislila i najvećim delom sprovela njegova firma. "Nekoliko dana nakon poplava bili smo u Obrenovcu i u rudniku Kolubara. Prvo smo razmatrali moguća rešenja i vodili smo diskusije sa EPS-om i Kolubarom. Mnoge ove tehničke informacije su upotrebljene u tenderskoj dokumentaciji... Deo posla je bio i obuka ljudi za poslove koje nikada nisu radili," rekao je Van Hek.

Sa druge strane, vlasnik "Južne Bačke" Dragoljub Zbiljić tvrdi da je njegov partner u ovom poslu, rumunski "Neš", osmislio strategiju kako bi trebalo ispumpavati vodu. "Rumuni su imali savetodavnu ulogu, da li da cevi idu pravo, da li ukoso i oko odabira agregata", kaže Zbiljić. Rumunska firma "Neš" se primarno bavi građevinskim radovima i nema nikakvog iskustva u sanaciji poplava i ispumpavanju velikih voda, saznaje BIRN uvidom u biznis registre u Rumuniji. Prošle godine je ostvarila profit 70.000 evra i upošljavala 14 radnika.

U razgovoru sa novinarom BIRN-a na kopu "Tamnava" Zbiljić je izjavio da nakon odlično obavljenog posla mnogi žele da preuzmu zasluge i tvrdi da je uloga Holanđana u poslu bila samo iznajmljivanje pumpi. "Van Hek je došao samo sa dva radnika koji rade na održavanju pumpi, od njega je samo iznajmljena oprema, tačka", rekao je Zbiljić.

"Van Hek" je u Srbiju dopremio 160 kamiona opreme, što je uključivalo 20 velikih dizel pumpi i 7,5 kilometara cevi, obelodanjeno je na veb-sajtu te kompanije u septembru 2014. godine.

Zbiljić kaže da je suština posla u postavljanju cevovoda i da je to deo posla u kome njegova firma ima veliko iskustvo. "Van Hek se plašio posla, pumpa nije posao, posao je cevovod koji je u startu bio 680 metara, a sada je 1400 metara, to su silne dizalice, cevi četiri metra dužine koje se stalno vare i šrafe, bez 50 ili 80 ljudi ne može da se radi, on se plašio posla", objašnjava Zbiljić zašto "Van Hek" sam nije ušao u posao. Vlasnik "Južne Bačke" dodaje da je njegovoj firmi u postavljanju cevovoda pomagala i firma "Hidro-tan", čiji je zadatak bio da zavari cevovode. "Hido-tan" je firma u vlasništvu Dragana Klisure. On je uz to i suvlasnik u još četiri firme u kojima je do 2012. godine suvlasnik ili direktor bio Nikola Petrović, trenutni direktor JP "Elektromreže Srbije".

Zbiljić u razgovoru za BIRN objašnjava da će njegova firma, kada ispostavi račun EPS-u od 14,8 miliona evra, ostati pozitivna milion evra. Troškovi iznajmljivanja pumpi su 5,3 miliona evra, troškovi nafte za pumpe 5,5 miliona evra, plus iznajmljivanje cevi i angažovanje mehanizacije. Prema Zbiljićevom računu, svi troškovi će zajedno iznositi 13,7 miliona evra.

Pošto EPS nedeljama nije odgovarao na pitanja BIRN-a upućena pisanim putem, na konferenciji za novinare iskoristili smo priliku da pitamo direktora EPS-a Aleksandra Obradovića kako je moguće da njegova kompanija jednu firmu angažuje za ispumpavanje vode, a da druga firma radi najveći deo tog posla. Obradović je odgovorio: "Mi smo sa ‘Južnom Bačkom’ potpisali ugovor, oni ispunjavaju ugovor i to je sve što bih sada rekao."…

Ceo tekst Ispumpavanje kopa i budžeta možete pročitati u nedeljniku Vreme broj 1253 od 9. januara 2015

ZAKON: O tenderima u elementarnoj nepogodi i pouzdanosti isporučilaca

***

Radi obezbeđivanja osnovnih životnih uslova u slučajevima elementarnih nepogoda ili tehničko - tehnoloških nesreća čije posledice ugrožavaju živote ili zdravlje ljudi ili životnu sredinu ne primenjuje se Zakon o javnim navkama. Pravo učešća u javnoj nabavci ima lice koje je za tekuću godinu izmirilo dospele poreze i druge javne dažbine i koje raspolaže neophodnim finansijskim, poslovnim kapacitetom i dovoljnim tehničkim kapacitetom

Nabavke na koje se zakon ne primenjuje

Član 7. Zakona o javnim nabavkama

Odredbe ovog zakona naručioci ne primenjuju na:

1) nabavke od lica ili organizacija koje se u smislu ovog zakona smatraju naručiocem i koje su nosioci isključivog prava na obavljanje delatnosti koja je predmetjavne nabavke;

2) nabavke koje se sprovode, odnosno finansiraju:

(1) po osnovu međunarodnog sporazuma koji se odnosi na dobra, usluge ili radove namenjene zajedničkom korišćenju ili primeni od strane država potpisnica;

(2) iz sredstava stranih kredita (zajmova) dobijenih, od međunarodnih organizacija i međunarodnih finansijskih institucija, u skladu sa uslovima iz međunarodnog ugovora, odnosno posebnim postupcima međunarodnih organizacija i finansijskih institucija;

3) radi obezbeđivanja osnovnih životnih uslova u slučajevima elementarnih nepogoda ili tehničko - tehnoloških nesreća čije posledice ugrožavaju živote ili zdravlje ljudi ili životnu sredinu, u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita od takvih nepogoda;

4) nabavke čija je isključiva i neposredna namena obavljanje delatnosti elektronskih komunikacija i prodaja elektronskih komunikacionih usluga u smislu zakona kojim se uređuju elektronske komunikacije, pod uslovom da drugi privredni subjekti pružaju te usluge na relevantnom tržištu;

5) nabavke dobara koja se, uz prethodnu saglasnost Vlade, nabavljaju od Republičke direkcije za robne rezerve;

6) nabavke dobara i usluga koje naručilac nabavlja radi dalje prodaje, radi prerade i prodaje, kao i radi pružanja usluga ili izvođenja radova na tržištu, pod uslovom da naručilac nema isključiva ili posebna prava preprodaje ili iznajmljivanja tih dobara, odnosno pružanja usluga ili izvođenja radova za koje će ta dobra i usluge koristiti;

7) nabavke dobara i usluga u vezi sa sigurnosnim bojama za izradu novčanica, identifikacionih dokumenata i akciznih markica, nabavke zaštićenih papira za izradu novčanica i identifikacionihdokumenata, OVD elemenata zaštite za izradu novčanica, identifikacionih dokumenata i čipova za izradu identifikacionih dokumenata i nabavke usluga transporta novca, kao i obezbeđenja transporta novca, pošiljki gotovog novca i efektivnog stranog novca;

8) nabavke usluga javnog beležnika;

9) nabavke usluga centralne banke i nabavke finansijskih usluga u vezi sa prodajom, kupovinom ili prenosom hartija od vrednosti ili drugih finansijskih instrumenata, u pojedinačnim transakcijama naručioca u cilju prikupljanja novca ili kapitala;

10) kupovinu, razvoj, produkciju ili koprodukciju radio i televizijskog programa ili vremena za emitovanje programa, s tim što se na nabavku dobara, usluga ili radova potrebnih za produkciju, koprodukciju ili emitovanje takvih programa primenjuje ovaj zakon;

11) nabavke usluga arbitraže i sporazumnog rešavanja sporova;

12) zasnivanje radnog odnosa i zaključivanje ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova.

Vlada utvrđuje spisak naručilaca iz stava 1. tačka 1) ovog člana i spisak naručilaca koji primenjuju izuzetak iz stava 1. tačka 6) i 7) ovog člana koji se objavljuje u „Službenom glasniku Republike Srbije" i na Portalu javnih nabavki.

U slučaju nabavki iz stava 1. ovog člana, naručilac je dužan da postupa u skladu sa načelima iz ovog zakona.

Spisak međunarodnih organizacija i finansijskih institucija iz stava 1. tačka 2) podtačka (2) ovog člana, čiji se posebni postupci javnih nabavki mogu primenjivati umesto odredaba ovog zakona utvrđuje ministarstvo nadležno za poslove finansija.

Na osnovu primljenog plana nabavki u skladu sa članom 51. ovog zakona, Uprava za javne nabavke obavestiće naručioca ako utvrdi da za neku od nabavki nema uslova za izuzeće od primene ovog zakona na osnovu stava 1. ovog člana, a naručilac je dužan da Upravi za javne nabavke dostavi poseban izveštaj o sprovedenom postupku za te javne nabavke.

( Zakon o javnim nabavkama, 29. decembar 2012, Skupština Srbije, dokumenti, doneti zakoni, )

Pravo učešća u postupku javne nabavke

Član 14. Zakona o izmenama zakona o javnim nabavkama

U članu 45. stav 2. menja se i glasi:

''Pravo na učečće u postupku ima domaće ili strano fizičko lice, ako:

1) je registrovano za obavljanje odgovarajuće delatnosti kod nadležnog organa;

2) nije u roku od dve godine pre objavljivanja javnog poziva kažnjavano za krivično delo ili prekrčaj iz oblasti koja je predmet javne nabavke;

3) je za tekuću godinu izmirilo dospele poreze i druge javne dažbine u skladu sa propisima Republike Srbije, odnosno sa propisima Republike Crne Gore ili strane države kada ima sedičte na njenoj teritoriji.''.

Posle stava 2. dodaje se novi stav 3. koji glasi:

''Pravo na učečće u postupku ima domaće ili strano pravno lice ako:

1) je registrovano za obavljanje odgovarajuće delatnosti kod nadležnog organa;

2) mu u roku od dve godine pre objavljivanja javnog poziva nije izrečena pravosnažna sudska ili upravna mera zabrane obavljanja delatnosti koja je predmet javne nabavke;

3) je za tekuću godinu izmirilo dospele poreze, doprinose i druge javne dažbine u skladu sa propisima Republike Srbije, odnosno propisima Republike Crne Gore ili strane države kada ima sedičte na njenoj teritoriji;

4) ima važeću dozvolu nadležnog organa za obavljanje delatnosti koja je predmet javne nabavke, a takva dozvola je predviđena posebnim propisom;

5) raspolaže neophodnim finansijskim i poslovnim kapacitetom;

6) raspolaže dovoljnim tehničkim kapacitetom…

( Zakon o izmenama i dopunama Zakona o javnim nabavkama, petak, 21. maj 2004. doneti zakoni Dokumenta, Skupština Srbije )

N1: Šta je sporno u tenderu za ispumpavanje vode

Prašinu oko kašnjenja sa ispumpavanjem vode podigli su novinari BIRN-a koji tvrde da je razlog za to pogrešan izbor izvođača radova

"U svojoj ponudi, koju je Južna Bačka dostavila na tenderu, navedeno je da će oni pumpe iznajmljivati od svog rumunskog partnera. I u samoj izjavi direktora Južne Bačke Rumuni su inače i napravili strategiju kako treba raditi taj posao - što definitivno nije istina, s obzirom da i sami Rumuni nemaju iskustva u ispumpavanju vode i nemaju pumpe koje rade ovu vrstu posla", kaže novinar BIRN-a Aleksandar Đorđević.

Dan po dobijanju tendera, Južna Bačka, umesto Rumuna, ipak angažuje drugu firmu - iz Holandije. U Transparentnosti kažu da je promena podizvođača dozvoljena, ali da za to mora da postoji saglasnost onoga ko je tender raspisao.

"Tako nešto jeste moguće po zakonu, ali se moraju ispuniti uslovi iz člana 80. Dakle moguće je u slučaju da prvobitni podizvođač postane trajnije nesposoban za plaćanja, da novouvedeni podizvođač tj. ova firma koja trenutna radi ispunjava sve uslove koji su predviđeni zakonom i naravno da se EPS i Kolubara sa time saglase", kaže za N1 Nemanja Nenadić iz Transparentnosti.

Da li je saglasnosti bilo - ne zna se. Za novinare BIRN-a zašto od početka nisu angažovani Holanđani, a u resornom ministarstvu na to odgovaraju isto kao i premijer.

TV N1: Vučić i Devenport o putu ka EU, ni reči o BIRN-uŠta je sporno u tenderu za ispumpavanje vode? Izvor: N1 Autor teksta: Adam Santovac

Dopunjeno 13. januara

Komentar čitaoca Vremena: Dok se raspisivao tender za 20 miliona kredita, potrošilo se 120 miliona evra

Zbog tendera ispumpavanje krenulo tek u septembru a svakog meseca dok je Kolubara pod vodom EPS, prema sopstvenim procenama, gubi 30 miliona evra

Premijer je rekao "Lažove iz BIRN-a plaćaju iz EU da bi lagali o Vladi Srbije".

Prva stvar na koju treba obratiti pažnju u rečima premijera je da je BIRN organizacija koja se finansira iz EU. To je tačno. Ono što premijeru verovatno promiče je da je BIRN taj novac od EU dobio na konkursu gde je učestvovao i RTS. I pare dobio. Ne samo BIRN već i RTS. Da li se neki zaključak o istinitosti i suvislosti komentara na osnovu toga može doneti?

Druga stvar koju je premijer rekao je da BIRN laže. Ono što premijer izbegava da kaže je šta to BIRN laže? U BIRN-ovom tekstu nema ni jedne neistine.

U saopštenju premijera je rečeno da je neko lobirao za neku stranu firmu što bi građane koštalo 23 miliona â‚. Ono što je čudno u toj formulaciji su dve činjenice: tekst BIRN-a je izašao u decembru kada je ceo ugovor ispumpavanja Tamnave već bio završen tako da je to "lobiranje" prilično okasnelo a treba imati u vidu i to da je ta strana firma za koju se tako kasno lobiralo već radila na poslu ispumpavanja.

Naime, ceo posao je i nemoguće bilo sprovesti bez holandske firme Van Hek koja je u ispumpavanju Tamnave prisutna sa 20 pumpi i opremom koju su dovezli u 160 kamiona. Dakle stranu firmu će plaćati novcem srpskih poreskih obveznika. Skandal!

S druge strane Svetska banka je izašla sa saopštenjem da je tender sproveden po proceduri i da je premijer u pravu. Ono što je važno naglasiti je i da BIRN to nigde ne spori. Tender je bio OK, pitanja koja se postavljaju u tekstu su sasvim druga. Dakle te pomenute laži BIRN-a još uvek nema.

Ovde je potrebno jedno pojašnjenje onima koji nisu čitali tekst BIRN-a a imaju već stav o njemu: osnovno pitanje koje se može postaviti posle ovog teksta je da li je morala biti sprovedene tenderska procedura imajući u vidu da je u pitanju potreba hitnog saniranja katastrofalnih poplava? Ministar Antić kaže da je tender morao biti sproveden jer je ispumpavanje finansirano iz sredstava Svetske banke. To je tačno, ali treba imati u vidu da je zbog tendera ispumpavanje krenulo tek u septembru a svakog meseca dok je Kolubara pod vodom EPS, prema sopstvenim procenama, gubi 30 miliona evra. Od poplava u maju do kraja decembra uvezeno je struje u vrednosti od 90 miliona evra i kupljen je ugalj za 30 miliona evra. Drugim rečima dok se raspisivao tender za 20 miliona kredita potrošilo se 120 miliona evra.

Odgovor na prethodno pitanje svakako nije jednostavan ali ga nikada nećemo ni dobiti ako ga i ne postavimo. A ako se na svako pitanje svakog novinara pokreće ovakva mašinerija... Možda je stoga i zanimljivo pitanje zašto je reakcija na ovakav tekst, koji bi prošao potpuno nezapaženo da zbog njega nije krenula "objava rata imperijalističkoj EU" takva kakva jeste? Odlična tema za istraživanje ako istraživačkog novinarstva preostane posle ovog. Uostalom danas (utorak) tačno u podne će i doći do tog sastanka Devenporta i Vučića "na kome će se razrešiti sudbina slobode izražavanja ili slobode napada na Vladu RS".

I na kraju premijer je rekao da je BIRN plaćen da laže o Vladi Srbije. Na sajtu gde BIRN objavljuje svoje tekstove (javno.rs) može se videti da je BIRN pisao i BUS Plusu, kontejnerima u Beogradu, novcu koji se iz gradskog budžeta izdvajao za EPP javnih preduzeća... Moglo bi se reći da BIRN kao istraživačka redakcija piše o vlasti a to što je premijer trenutno u vlasti postavlja ga kao zanimljivu temu za istraživanje. Ništa lično pa stoga te "lično uvređene" reakcije premijera i čude.

Vladimir Đorđević, elektronskom poštom, komentar na tekst "Kolubarska bitka za 21. vek:Ispumpavanje kopa i budžeta"

14. januara

Šta je kome sve rekao Vučić

«Uzgred, ako vam lično predstavljam smetnju jer neću da budem vaša lutka na povocu, već samo sluga građana Srbije, jasno me i nedvosmisleno o tome obavestite. I ne brinite, skloniću vam se sa puta, a znam da ima mnogo onih koji čekaju da ulogu potrčka i poslušnika istog sekunda preuzmu..." (Vučić portparolki EU Maji Kocijančič i Majklu Devenportu)

***

Vučić: BIRN dobio pare od EU da govori protiv Vlade Srbije

Premijer Srbije Aleksandar Vučić odbacio je danas (09. 01. 2015) tvrdnje da je bilo manipulacija u izboru firme koja će biti zadužena za ispumpavanje vode u kopu "Tamnava-Zapadno polje".

"BIRN (Balkanska istraživačka mreža), to su oni koji su lagali oko Er Srbije, oni koji su dobili pare od gospodina Devenporta i EU da govore nešto protiv Vlade Srbije. Tim lažovima recite da su opet lagali", rekao je Vučić novinarima posle sednice Predsedništva Srpske napredne stranke (SNS) u Beogradu.

On je kazao da je srpska firma "Energotehnika Južna Bačka" iz Novog Sada imala bolju ponudu od dve inostrane firme koje su konkurisale za taj posao.

"Stvarno mi je mnogo žao što smo oštetili te zapadne firme", dodao je premijer.

BIRN: Naš tekst je 100 odsto istinit

Koordinator programa BIRN u Srbiji Slobodan Georgijev kazao je da BIRN stoji iza svojih tekstova i da je tekst o ispumpavanju vode iz kopa Tamnava 100 odsto istinit.Georgiev je kazao da ne može da komentariše to što "neko kaže da je lažov" i da je "Ispumpavanje kopa i budžeta" tekst koji je "čist i konzervativno napisan". "Mi smo objavili tekst iza koga stojimo. Naš tekst je 100 odsto tačan, sve je jasno, mi nikada ne objavljujemo stvari za koje nemamo dokaze. Žao mi je niko od kolega nije preneo taj tekst", kazao je Georgijev. Georgijev je dodao da je prva tačna činjenica u tekstu da Vlada nije ispoštovala rok koji je zadala za ispumpavanje vode iz kopa "Tamnava-Zapadno polje".

Vučić: BIRN dobio pare od EU da govori protiv Vlade Srbije, Blic 9. januara

Kocijancijančičeva odbacuje Vučićeve tvrdnje

Portparolka Evropske komisije za politiku susedstva i pregovore o proširenju Maja Kocijančič odbacila je u subotu, 10. januara 2015, tvrdnje premijera Srbije Aleksandra Vučića da EU pojedinim organizacijama plaća da vode kampanju protiv srpske vlade.

Maja Kocijačnič je istakla da je vrlo iznenađena tim tvrdnjama, prenosi Tanjug.

''Vrlo smo iznenađeni najnovijim tvrdnjama premijera Srbije Vučića o tome da EU pojedinim organizacijama plaća da vode kampanje protiv srpske vlade. Odlučno odbacujemo takve neosnovane tvrdnje'', navodi u reagovanju Maja Kocijančič.

Ona je istakla da Evropska unija podržava nezavisno i odvažno novinarstvo, kao i slobodu govora širom Evrope i izvan nje.

Navodeći da je sloboda izražavanja osnovni princip demokratije, Kocijančičeva je ukazala da u nastojanjima da podrži slobodu govora, EU, između ostalih aktivnosti, pruža bespovratna finansijska sredstva nezavisnim i nevladinim organizacijama u celom regionu, koja dodeljuje na takmičarskoj osnovi i u skladu sa strogim procedurama.

''Svi korisnici ovakve pomoći imaju punu uređivačku nezavisnost i jedini su odgovorni za objavljeni materijal. EU od srpskih vlasti očekuje da obezbede okruženje koje će podržati slobodu izražavanja i medija'', navodi Maja Kocijančič u saopštenju.

Istakla je i da je medijska kritika, poput one koju upućuje BIRN, neophodna kako bi se osigurala stvarna odgovornost izabranih vlada, a vlade bi trebalo da zauzvrat reaguju na takvu kritiku na konstruktivan i transparentan način, a ne da je guše.

Premijer Vučić izjavio je juče da je Balkanska istraživačka mreža bila plaćena da govori protiv "Er Srbije" i nedavno o navodnim manipulacijama u izboru firme za ispumpavanje vode u kopu Tamnava Zapadno polje.

Kocijančičeva odbacuje Vučićeve tvrdnje; (Videt takođe: EU Condemns Serbia PM’s Criticism of BIRN, BIRN 10. 1.)

Vučić odgovara Maji Kocijančič

Premijer Srbije Aleksandar Vučić u subotu, 10. januara 2015. navodi da je veoma iznenađen neosnovanim tvrdnjama Maje Kocijančič i da ih odlučno odbacuje.

Srbija podržava nezavisno i odvažno novinarstvo, kao i slobodu govora širom Evrope i van nje, i ta sloboda izražavanja je osnovni princip demokratije, naveo je Aleksandar Vučić u izjavi.

"Upravo zato, zaprepašćen sam činjenicom da Maja Kocijancic u ime EU pokušava da me ućutka, da mi zabrani čak i da odgovorim na pitanje novinara", istakao je Vučić.

"Svestan činjenice da sam samo običan predsednik Vlade jedne geografski male zemlje, a da su gospođa Kocijančič i gospodin Davenport veliki i važni funkcioneri EU, nisam ni pomislio da će samo jedan moj mali, obični odgovor novinaru na konferenciji za štampu izazvati takav bes moćnih i značajnih ljudi", naveo je Vučić.

Premijer je upitao Maju Kocijančič i Majkla Davenporta da li onu zabranjuju predsedniku Vlade Srbije da odgovara na pitanja novinara i da li pokušavaju da mu zabrane da javnosti Srbije saopšti da oni koje oni plaćaju ne govore istinu.

"I da li je sloboda svakojkih reči dozvoljena vama, a sloboda istine i izražavanja istine nije dozvoljena nama običnim smrtnicima?", upitao je Vučić.

"Uzgred, znajući kako i koliko su pod zaštitom oni koji su izgovarali neistine o Vladi Srbije, građane naše zemlje nisam ni obavestio da su ti, koji su kod vas pobedili po strogim procedurama, pokušali da natreraju Vladu Srbije da prihvati tendersku ponudu jedne zapadne kompanije koja je čak 23 miliona evra skuplja od ponude srpske kompanije. Za vas tričavih 23 miliona. Za mene i zemlju koju vodim velikih 23 miliona", naveo je Vučić.

Istakao je da istinski veruje u evropske vrednosti, u vrednosti EU.

"Ali ne verujem da su licemerje i laž, kao i progon onih koji slobodno misle i kojima ne možete da naređujete svaku reč i svaki potez bilo kakva vrednost za koju se treba boriti. Moj izbor je, uprkos svim rizicima kojima se izlažem, a vaša reakcija to jasno potvrđuje, da budem slobodan i dovoljno odvažan da vodim nezavisnu i suverenu zemlju na putu ka EU", poručio je Vučić.

"Uzgred, ako vam lično predstavljam smetnju jer neću da budem vaša lutka na povocu, već samo sluga građana Srbije, jasno me i nedvosmisleno o tome obavestite. I ne brinite, skloniću vam se sa puta, a znam da ima mnogo onih koji čekaju da ulogu potrčka i poslušnika istog sekunda preuzmu", zaključio je premijer Srbije.

Vučić odgovara Maji Kocijančič, RTS 10. januara

DS: Vučić demonstrirao retoriku karakterističnu za devedesete

Predsednik Demokratske stranke Bojan Pajtić je za dnevni list "Danas" ocenio da je premijer Srbije svojim istupom da EU pojedinim organizacijama plaća da vode kampanje protiv srpske vlade pokazao odnos prema slobodi medija:

"Demonstrirao je retoriku karakterističnu za devedesete godine prošlog veka — vuk dlaku menja, ćud nikada", rekao je Bojan Pajtić.

"Isticali smo u više navrata da Vučić i Nikolić nastavak evropskih integracija doživljavaju kao uslov da bi ostali na vlasti, kao nužno zlo. Oni će biti za Evropu taman koliko im to bude potrebno da zadrže svoje pozicije", kazao je Pajtić.

On je naglasio da je "jasno da neko ko je do svoje četrdesete bio radikal, i posle četrdesete vrednosno i ideološki može samo ostati radikal".

"Ne verujem da neko ko se javno zalagao da se za jednog ubijenog Srbina ubije sto muslimana može postati Evropejac", poručio je predsednik Demokratske stranke.

"Kume, izgore ti pumpa..."

Poslanica DS Aleksandra Jerkov postavila je 15. januara 2015. poslaničko pitanje da li je prilikom tendera za ispumpavanje vode iz kopa Tamnava-Zapadno polje poštovan Zakon o javnim nabavkama i upitala premijera da li može da dostavi dokaze da "EU ruši Vladu Srbije", uz molbu da u odgovoru koristi činjenice, javio je RTS.

Sajt Nove političke misli 15. januara pozivajući se na Tanjug prenosi da je poslanica Jerkov pozvala premijera Aleksandra Vučića da odgovori na pitanje da li je tačno da je firma koja je dobila posao kao partner za ispumpavanje tamnavskih kopova u vlasništvu njegovog kuma, kao i da li je ispoštovan Zakon o javnim nabavkama prilikom sprovođena tendera za taj posao. Jerkov je pozvala premijera i da se, kako je rekla, ne brani optužbama već da dostavi dokaze da EU medijskom kampanjom ruši vladu.

Marko Atlagić iz SNS-a upozorio je da su medijski napadi na Vučića postali veoma opasni po ličnu bezbednost premijera, te da pojedinci, kako je rekao, pozivaju na njegovo ubistvo, što nije zabeleženo u istoriji ljudske civilizacije.

"Setite se montiranih medijskih napada na njegovog sina Danila, da je učestvovao u tuči na splavu, što je bila notorna laž, fizičkog napada na njegovog brata Andreja usred Beograda, što je šokiralo građane Srbije", podsetio je Atlagić.

Kako je rekao, u te medijske napade uključila se i Balkanska istraživačka mreža (BIRN) pišući o navodnim manipulacijama prilikom izbora firme za ispumpavanje vode u kopu Tamnava - Zapadno polje.

"To naravno nije istina, to je demantovala i Svetska banka naglašavajući da je tender bio sproveden u skladu sa važećim propisima", ukazao je poslanik SNS-a..

(Poslanička pitanja vladi, RTS 15. januara

( Bojan Pajtić: Vuk dlaku menja, ali ne i ćud, sajt DS 13. januara 2015. )

( NSPM: Aleksandra Jerkov - Vučić da kaže da li je tačno da je firma koja je dobila- posao kao partner za ispumpavanje tamnavskih kopova u vlasništvu njegovog kuma ,

Jovo Bakić: Izražena nervoza, galama i bes premijera Vučića bude sumnju da nešto krije

Mora se postaviti pitanje sukoba interesa

U izveštaju BIRN-a piše da se među firmama koje su pomagale „Energotehnici – južna Bačka" nalazi i preduzeće „Hidro-tan", povezano s direktorom „Elektromreže Srbije" Nikolom Petrovićem. Potonji je, naime, bio suvlasnik ili direktor četiri firme do 2012, tj. do osnivanja vlade Dačić–Vučić, a direktor „Hidro-tana" Dragan Klisura slučajno je suvlasnik baš tih preduzeća. Tri od četiri ove firme bave se proizvodnjom električne energije, pa se mora postaviti pitanje sukoba interesa. Zli jezici tvrde, pak, da je moćni direktor „Elektromreže Srbije" kum premijera Vučića. Naravno, kum nije dugme (Šta li predsednik Nikolić o tome misli?), ali je vrlo rđavo ako, možda, predsednik Vlade Srbije stavlja kumovski iznad javnog interesa. Javni interes odnosi se prevashodno na zaštitu poreskih obveznika, ali i ugleda Republike Srbije, pa i njene vlade, u Evropskoj uniji. Naime, Majkl Davenport je ne samo bivši britanski ambasador, već i šef Delegacije EU u Srbiji, i nije dobro da se predsednik vlade države kandidatkinje za članstvo u EU na ponešto primitivan način odnosi prema njemu. Nemačka je najmoćnija država u EU, ali neće braniti neodgovarajući odnos svoga štićenika prema predstavniku Unije na čijem čelu se nalazi. Izražena nervoza, galama i bes premijera Vučića bude sumnju da nešto krije. Da li su Nikola Petrović i on kumovi? Ako jesu, sve je jasno.

Belodano je da su građani Srbije u ozbiljnom škripcu, jer imaju autoritarnu i nesposobnu, a u korupciji ogrezlu vlast. Opozicija? Intelektualci?

( Jovo Bakić: Problem građana Srbije, Politika, 14. januara)

Ministarstvo rudarstva i energetike: Podatak da je ponuda strane kompanije odbačena iz administrativnih razloga nije tačan

Ministarstvo rudarstva i energetike Vlade Republike Srbije saopštilo je danas (15. januara) da tekst kojim se bavio BIRN, objavljen na sajtu te mreže pod naslovom "Ispumpavanje kopa i budžeta ", koji se odnosi na ispumpavnje vode iz kopa „Tamnava–zapadno polje", a koji su preneli drugi mediji, u ključnim segmentima ne odgovara istini.

U saopštenju se navodi da država i JP EPS nisu mogli da otpočnu ispumpavanje vode po hitnom postupku zbog toga što je čitav projekat finansirala Svetska banka, a kompletna tenderska procedura morala je da bude usklađena sa njihovim pravilima.

Ministar rudarstva i energetike Aleksandar Antić podsetio je na to da se radilo o otvorenom postupku, u kojem su javnim pozivom 42 kompanije pozvane da pošalju ponudu.

Na tenderu je izabran ponuđač koji je dao najnižu cenu i najkraće rokove, kao i kompletnu dokumentaciju sa svim bankarskim garancijama o dobrom izvršenju posla.

Podatak da je ponuda strane kompanije odbačena iz administrativnih razloga nije tačan jer je reč o ponuđaču koji je dao tri puta veću cenu za ispumpavanje vode, i to u formi neobavezujuće ponude, bez neophodne bankarske garancije i neophodne prateće dokumentacije.

Antić je naglasio da je za građane Srbije najznačajnije da se otpočelo sa proizvodnjom uglja na kopu „Tamnava–zapadno polje" pet meseci pre inicijalnih procena, kao i da je za taj posao obezbeđena i prihvaćena najniža cena za ispumpavanje vode.

On je ocenio da je dovođenje u pitanje ispravnosti ovog posla deo senzacionalističkog novinarstva, a da je pokušaj povezivanja direktora JP „Elektromreža Srbije" Nikole Petrovića sa javnim nabavkama u JP "Elektroprivreda Srbije" krajnje nekorektan i tendenciozan, navodi se u saopštenju.

( Za ispumpavanje vode iz Tamnave prihvaćena najniža cena, sajt Vlade Srbije 11. januara )

Sloboda izražavanja je ključna

Sloboda izražavanja je ključna za spremnost jedne zemlje da postane deo EU. Ovo podrazumeva posvećenost demokratiji, dobrom upravljanju i političkoj odgovornosti. Shodno tome, nijedna zemlja ne može postati deo EU ukoliko nije u stanju da garantuje slobodu izražavanja kao osnovno ljudsko pravo (Član 49 Lisabonskog ugovora).

Obezbeđivanje slobode izražavanja i medija jeste jedan od najvećih izazova sa kojim se suočavaju zemlje proširenja. Političko uplitanje u medije, ekonomski problemi poput medijske koncentracije, različiti vidovi zlostavljanja, uključujući nasilje nad novinarima, ostaju aktuelne teme u društvima na Zapadnom Balkanu i u Turskoj. Unapređenje situacije bez sumnje nadilazi prosto transponovanje pravila EU: ono zahteva kulturnu i promenu ponašanja u sferi politike, pravosuđa i medija.

EU ovaj proces podržava na sledeće načine:

pružanjem pravne pomoći i smernica za izradu medijskih propisa

pomnim praćenjem politika u ovoj oblasti u zemljama kandidatima i potencijalnim kandidatima

pružanjem finansijske pomoći kroz programe u okviru Instrumenta za pretpristupnu pomoć

Novčani grantovi za jačanje slobode medija

Novčani grantovi EU sa ciljem podrške slobodi izražavanja dodeljuju se nezavisnim i nevladinim organizacijama širom regiona na bazi konkursa i u skladu sa strogim pravilima procedure. Svi korisnici pomoći imaju apsolutnu uređivačku nezavisnost i jedini su odgovorni za sadržaj objavljenog materijala. EU od vlasti očekuje da obezbede okruženje koje će pogodovati slobodi izražavanja i medija. Kritika medija je od presudnog značaja za ostvarivanje realne odgovornosti izabranih vlada; vlade bi, s druge strane, trebalo da spremno dočekaju kritiku i da je istraže na transparentan način.

Jačanje slobode medija u okviru programa IPA 2012

U skladu sa ovakvim pristupom i strategijom proširenja, Delegacija EU u Republici Srbiji je objavila konkurs za dostavljanje ponuda u okviru projekta Jačanje medijske slobode u okviru programa IPA 2012. Cilj projekta je jačanje istraživačkog novinarstva kroz podršku kvalitetnoj medijskoj produkciji u oblasti vladavine prava, odnosno dobrog upravljanja, ljudskih prava i zaštite manjina, slobode izražavanja i pomirenja u regionu. Mediji bi trebalo da informišu o temama poput efikasnosti pravosuđa, primene zakona, borbe protiv svih oblika kriminala, podrške izbeglicama, interno raseljenim licima i tražiocima azila, borbe protiv korupcije, zloupotrebe službenog položaja, zaštite medijskih sloboda, regionalne saradnje kao i istrage i suđenja za ratne zločine.

Delegaciji je na konkurs pristiglo 100 predloga projekata, od čega je izabrano 19 projekata ukupne vrednosti 1,8 miliona evra. Među izabranim korisnicima su dva dnevna lista, dva nedeljnika, dva javna medijska servisa, tri lokalne radio stanice, jedna agencija, dva medijska udruženja odnosno mreže i sedam nezavisnih produkcijskih kuća. Spisak svih dobitnika grantova je dostupan na internet stranici projekta: http://www.mediafreedom.rs/medijski-fond-lista-dodeljenih-grantova/. Autori detaljnih predloga projekata su njihovi vlasnici; EU ni na koji način ne utiče na njihovu uređivačku politiku.

Projekat BIRN

Jedan od 19 korisnika je i Balkanska istraživačka regionalna mreža (BIRN) čiji projekat nastoji da ojača ulogu medija u borbi protiv korupcije, pružanjem podrške istraživačkom novinarstvu, formiranjem baze podataka za novinare i priručnika za novinare, davanjem preporuka u kreiranju politika i učešćem u javnim slušanjima u Skupštini. Projekat predviđa istraživanje u okviru pet oblasti: mediji, javne nabavke, prostorno planiranje i izgradnja, stranačka kontrola javnih resursa i sredstava i zdravstvo.

Mediji su jedini odgovorni za izražene stavove

Važno je napomenuti da stavovi izraženi u bilo kojoj medijskoj produkciji koju finansira EU, ne odražavaju stavove EU ili njene Delegacije. Svaki članak koji se objavi trebalo bi da nosi sledeću izjavu odricanja od odgovornosti: "Ova publikacija/članak/proizvod izrađen je uz pomoć Evropske unije. je jedini odgovoran za sadržinu publikacije i ona ni na koji način ne odražava stavove Evropske unije." Ovo je uobičajeni zahtev kada su u pitanju projekti koje finansira EU.

(EU u promovisanju slobode izražavanja, Sajt Delegacije EU u Beogradu, 13. januara

"Devenporte piši drugo pismo, ovo prvo razumeli nismo" (2): Kako je stav EU o slobodi medija tumači premijer Vučić

Premijer Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da će i dalje sarađivati sa šefom Delegacije Evropske unije (EU) Majklom Devenportom, jer je to, kako je naveo, njegova "obaveza" kao predsednika Vlade. "Imao sam redovan sastanak sa Devenportom, ovaj put na njegovu inicijativu, ali to nije naročito važno. Sastanak je bio korektan, usaglasili smo se da je 2015. ključna za Srbiju i njen napredak, ne samo za evropske integracije, već njenu regionalnu, političku i ekonomsku stabilnost", kazao je Vučić na konferenciji za novinare u Vladi Srbije. On je kazao da je njegova izjava da Devenport i EU "daju pare novinarima Balkanske istraživačke mreže (BIRN) da pišu protiv Vlade Srbije" bila oštra, ali pravedna i pravična. "Sve što sam govorio to mislim i nisam ja u afektu i na prečac reagovao nikada. Oni sami kažu da ih plaćaju, ali oni kažu jednu drugu formulaciju, 'mi ih plaćamo, ali ne utičemo na uređivanje'. Da sam ja to rekao, smejali biste mi se. Ja neću da se smejem, ja im verujem", naveo je premijer... Dodao je da želi da veruje Devenportu kad kaže da nije bio upoznat sa sadržajem teksta, te da su novac BIRN-u dali unapred.

Premijer je ponovio da je njegov posao da štiti interes Srbije i da neistine neće moći u tome da ga ometaju ma koliko koštale.

"Hvalili su se da su dobili 200.000 evra. Nisam znao da to toliko košta. Kod mene u vladi niko za takve priče ne bi mogao da dobije ni dinar, a kamoli 200.000 evra", rekao je premijer.

(TV N1 13. januara: Vučić: Moja izjava bila pravična, sarađivaću sa Devenportom

Videti takođe: TV N1 13. januara: Vučić i Devenport o putu ka EU, ni reči o BIRN-u:

Iako je Vučić u petak izjavio da je Balkanska istraživačka mreža (BIRN), dobila pare od Devenporta i EU da piše protiv Vlade Srbije, bar prema saopštenju dostavljenom medijima, to nije bila tema današnjeg susreta...


POŠALJI KOMENTAR REDAKCIJI ODŠTAMPAJ TEKST
 

>> "Zbog tendera ispumpavanje krenulo tek u septembru a svakog meseca dok je Kolubara pod vodom EPS, prema sopstvenim procenama, gubi 30 miliona evra", komentar Vladimira Đorđevića, čitaoca Vremena

ODJECI I REAGOVANJA

Ljiljana Smajlović, Politika: «Mi nismo BIRN»

Postoji milion načina da novinar napravi grešku, ali samo jedan dobar da je ispravi – da prizna grešku čim je uvidi, i da se izvini ako je nekoga oštetio. U suprotnom, ostaje sumnja da greška nije bila slučajna.

Primer za ovo prvo dao je juče Tanjug. Ova novinska agencija je u nedelju emitovala godinu dana staru vest da je Srbija skočila za osam mesta na rang-listi medijski slobodnih zemalja – da bi se juče, po otkriću greške, izvinila korisnicima i javnosti.

Balkanska istraživačka mreža (BIRN) primer je obrnutog pristupa, onog koji budi sumnju u integritet novinarskog rada. Taj portal optužio je EPS što izvođača radova za posao prebacivanja vode iz kopa Tamnava – Zapadno polje u Kolubaru nije izabrao direktnom pogodbom i po hitnoj proceduri, umesto tenderom. BIRN-ov novinar propustio je da saopšti važnu činjenicu: da je posao finansirala Svetska banka i da je njen uslov bio da se raspiše tender.

BIRN je malo znan javnosti u Srbiji, no reč je o organizaciji koja uživa značajnu finansijsku naklonost zapadnih državnih i nedržavnih donatora, pre svega EU. Nakon što je Aleksandar Vučić prošlog petka oštro napao BIRN i njegove finansijere zbog pisanja o Tamnavi, urednik u BIRN-u Slobodan Georgijev u nedelju je rekao da takve optužbe iznose oni koji nemaju „argumenata za civilizovani dijalog", da vlast „uspešno radi na podjarmljivanju svih medija u Srbiji" i da je BIRN važan jer Srbija „nema mejnstrim medije koji smeju kontinuirano da rade na monitoringu vladinih politika".

Već sutradan se pokazalo da je izveštavanje BIRN-a bilo manjkavo. Svetska banka je demantovala centralnu tezu BIRN-a o neophodnosti direktne pogodbe i pokazalo se da „mejnstrim" mediji možda i nemaju bogzna šta da nauče od kolega iz BIRN-a. Urednici ovog portala su još kritikovali i činjenicu što niko osim beogradskog „Vremena" nije preuzeo njihov tekst o isušivanju kopa. Na žalost po BIRN, ispostavilo se da bi ovaj portal možda mogao nešto da nauči i od najokorelijih srpskih tabloida. O poslu isušivanja kopa opširno su pre BIRN-a negativno pisali i „Tabloid" Milovana Brkića i „Kurir", ali ti tabloidi, za razliku od BIRN-a, nisu prećutali da je Svetska banka bila ta koja je EPS-u nametnula tender umesto direktne pogodbe. No BIRN i dalje tvrdi da nije pogrešio.

Ovaj portal je lane od Delegacije EU u Beogradu dobio 90.000 evra za istraživačko novinarstvo i borbu protiv korupcije. To su vredni ciljevi kojim je potrebna podrška. BIRN možda nije dobra zamena za „mejnstrim medije", ali to ne znači da Srbiji nisu potrebni bolji „mejnstrim mediji" od ovih koje ima.

Za nekoliko nedelja ćemo znati gde smo na najnovijoj listi Reportera bez granica. Ali na listi „istraživačkih novinara bez granica" smo svakako napredovali.

( Politika, Ljiljana Smajlović, Mi nismo BIRN, objavljeno: 14.01.2015 )

Axel F., čitalac Politike: «Mi jesmo BIRN!»

Ја Сам | 13/01/2015 22:23

Е, да не беше истинољубиве Љиљане Александар се никада не би сам одбранио.

Borko Ivanovic | 13/01/2015 22:47

Pa ovaj tekst je dokaz da BIRN nista nije pogresio. Uporno zamagljujete osnovnu tezu BIRN-ovog teksta a to je da je posao na tenderu dobila firma povezana za premijerovim kumom, te da je uzela podizvodjaca, koji, kao ni pobednik tendera nema iskustva u ovom poslu. To je glavna teza a ne da li je bio potreban tender ili pogodba. ...

prvi komentarisem | 13/01/2015 23:07

Iz toga se vidi da nismo imali para za odvodnjavanje i da bi jos bilo jezero da se SB nije umesala. To nije tacno nego su prihvacene njihove ponude za tu namenu. Tacnije jos malo, moglo je i bez SB na svoje misice a da se SB kes usmeri na nabavku materijala za izgradnju kuca, ili kaze super al mi cemo hitno jer zima nece cekati tender. Sto opet pokazuje da je BIRN u pravu. Moglo je ali neko zbog provizije nije hteo da ubrza stvar.

Ko ima kontra ideju nek komentarise.

Axel F. | 13/01/2015 23:21

Mi jesmo BIRN!!!

Miroslav Perić | 13/01/2015 23:38

"Politika" je, pretpostavljam, "mejnstrim" medij, ali ne vidimo nikavo istraživačko novinarstvo u smislu da se pronalaze manjkavosti u radu vlade, da se ukazuje na greške. Zašto ne istražite, na primer, koliko se ljudi stranački pozapošljavalo u javnim preduzećima, pa i u samoj Železari, u poslednjih 6 meseci. Zašto ne analizirate zašto Vučić hoće da finansijski pomaže Estmarku i za to traži odobrenje od Devenporta. Prehodnoj vladi ste tražili trun u oku, a ovoj ne vidite balvan. Da bi nam svima bilo bolje, vlada se mora stalno držati pod monitoringom i kritikovati kada greši. Ne samo ova vlada, već svaka. Ne sme biti privilegovanih. A to što je vlast sujetna i uobražena, to je njihov problem.

Citalac Redovni | 13/01/2015 23:46

Sjajan tekst. Hvala!

Малецни БИРН "лажуцка" | 13/01/2015 23:51

БИРН је оптужио ЕПС што извођача радова за посао пребацивања воде из копа у Колубару није изабрао директном погодбом и по хитној процедури, уместо тендером !?

БИРН-ов новинар пропустио је да саопшти важну чињеницу: да је посао финансирала Светска банка и да је њен услов био да се распише тендер.

Tomislav Bg | 13/01/2015 23:54

Poštovana gospodjo, sama činjenica da niko nije objavio tekst BIRN-a govori sama za sebe. Pa čak i da je taj tekst bio manjkav, a nije, treba ga objaviti pa smisleno kritikovati. A niste ni pomenuli neprimerenu reakciju premijera. To puno govori o Vašoj pristrasnosti.

ahmed s | 13/01/2015 23:58

Pa na taj nacin, putem tendera, domaci izvodjaci cesto ostaju bez posla. Ne znam koliko je to dobro za drzavu. Mislim da treba podrzati lokalne biznise i radnu snagu. Mozda o tome trebaju pisati i mejnstrim i alternativni mediji. Zasto ne pisati patriotski o ovim temama?

Zoran Milosavljevic | 14/01/2015 00:07

BIRN je u svom istrazvanju uglavno na zid cutanja;

Uvek su se zvanicno obracali EPS-u i ostalima.

Ne vdim sta je problem da se analiticki pise o bilo kom problemu. I Premjer je svojim ostrim "to je laz" zatvorio da saznamo sta je tu stvatno bilo. BIRN samo navodi cinjenice i ne pise tabloidno. To je svako koje porcitao tekst mogao da vidi..

nn nn | 14/01/2015 00:20

Mislim da stvarno nije neophodno braniti Vucica. Toliko je manje napadan nego sto je zasluzio, da cak i da neko pojedinacno pretera, nije nikakava steta. Jos na sve i hvalite reakciju Tanjuga. Kao slucajna greska. Nemojte molim vas. Srbija u prvoj trecini drzava po slobodi stampe, i niko ne pogleda datum na tome? Sta, to nije cudno nikome, pa moze da objavljuje na prvu loptu. Drzava u kojoj Seselj ne moze da se pojavi televiziji vec par meseci, nakon 12 godina zatvora, a jasno je da bi to takva emisija bila jako gledana. I opet nikome nije cudno da je ta ista drzava u prvoj trecini svih drzava po medijskim slobodama. Tuzan li je i taj Tanjug,i njihovo priznanje namerne "greske"...

Неиспрани Мозак | 14/01/2015 01:11

Љиљо, свака Ти част !!! Овакви текстови враћају веру у часно и непристрасно новинарство.

Нисам присталица ни ове ни претходних власти и као такав бих био крајњи лицемер када бих прихватио неистине на рачун чак и овакве власти, од које се гнушам управо због манипулација истином.

Овај текст враћа веру у наду да нисмо сви подлегли манипулацијама и преварама и да још има шансе за спас Србије.

bespovratna "donacija" | 14/01/2015 01:16

Kako ovi sto su placeni od EU za "истраживачко новинарство и борбу против корупције" stalno zaobilaze teme gde su gradjani neposredno ukljuceni a bave se temama koje gradjani ne mogu da razumeju i gde su po pravilu interesne strane firme iz zemalja odakle dobijaju pare?

Zaista je vreme da se razjasni pojam korupcije. Ispada da je korupcija samo stvar tajminga davanja para. Ako je para data pre usluge onda nema korupcije (i obrnuto)?!

Pavlovic Predrag | 14/01/2015 01:30

Ako je Smailovicka tacno citirala Georgijeva,onda je dovoljno iz jedne recenice zakluciti o kakvoj osobi / I organizaciji koja ga finansira / je ovde rec.

Zoky NBGD | 14/01/2015 01:40

svi mi smo svesni da nema posla u Srbiji u poslednjih 25 godina a da nije po sredi neka afera, jednostavno sve vlasti se isto ponašaju, samo gledaju da izvuku neku ličnu korist, tako je bilo i ranijih godina, tako je danas, tako će i biti, postoji li neko sa dva grama mozga ko sumnja u ovo što pišem?!

I pored gomile nelogičnosti, a to će uočiti svako ko pročita izveštaj BIRN-a, ja treba da verujem, jer tako Vučić i Ljilja Smajlović kažu, da je u ovom poslu sve čisto?!

Pa jesmo svi mi građani Srbije sluđeni donekle, ali nismo glupi! ...

Предраг Цекић | 14/01/2015 01:59

Ми нисмо ни БИРН ни ПОЛИТИКА!

Ми смо НАРОД!

Госпођа Смајловић, не пристајем да поверујем, подмеће тежиште расправе на узгредно поменуте аргументе које ничим не утичу на чињенице које су тако повезане да указују па и доказују присуство изигравања јавног тендера. Још горе од тога, бави се оплетањем БИРН-а са инсинуацијом нестручности јер се финансирају. ПОЛИТИКА је могла прво, и то би приличило репутацији, да тему "Рударски коп - Тамнава" обради кавалификованим, новинарско-истраживачким приступом као скуп чињеница које су тачније од објављених на порталу БИРН-а. Тек након тога по резултату обрађених и објављених чињеница које се не слажу са БИРН-овим наведеним у објави, опет кавалификованим, новинарско-истраживачким приступом, посебно објави тему "Финансирање и професионалност БИРН-а". Надам се да аргументације не застаревају као што ауторитети губе своју снагу.

smb smb | 14/01/2015 02:39

svaka cast na ovom tekstu, ja sam ostala bez teksta. svi znamo koliko je lako kritikovati, za pohvale se reci teze kombinuju. ali kad ova gospodja pise ili prica ja joj se divim. da ne govorim o tome koliko dobro analizira i koliko potrefi u centar. dok je ovakvih novinara a ima ih sve manje jos ima nade, o nivou da ne govorim, jednostavno perfekcija ako ona uopste postoji. moja normalna "literatura" je inace Der Spiegel, na njega sam navikla ali ova gospodja je bez poredjenja. to su novinari koji zasluzuju titulu. svaka cast. pozdrav iz CH.

nismo, ali... | 14/01/2015 02:47

Svako ima svoje finansijere, tako da to sto imaju i oni nije automatska diskvalifikacija, a cini da je Vasa namera da BIRN na osnovu toga diskvalifikujete iz svake moguce diskusije. Naravno, koristeci proverenu metodu obelezavanja "stranih, tj. EU placenika". Interesantno je i odsustvo Vaseg stava povodom kontranapada premijera na autore teksta i ociglednan pokusaj gusenja svake kriticke misli u Srbiji. I kad ne zadovoljava sve standarde, treba nam.

Miša koji se čudi | 14/01/2015 03:18

Iznenadjuje me to što gđo Smajlović spominjete nekorektan "napad" BIRN-a na tender za Tamnavu, a zanemarujete činjenicu da taj dotični gospodin, pobednik na tenderu, ujedno je poreski dužnik tj neplatiša. E vidite, to je problem, prvo zakonski, a onda i moralni. Ljudima seku struju zbog 2000 dinara duga, profesorima i doktorima smanjuju plate a dotični koji ne plaća porez i nema nikakvo iskustvo u poslu koji treba da obavi, dobija posao u vrednosti preko 20 miliona evra.

Zato hvala BIRN-u.

Илустрисимус Петровић | 14/01/2015 04:43

Ја бих додао да је цена оваквог напредовања пала. Мада ја лично очекујем изузетан раст цена јер досадашња улагања нису баш дала плода. На пример ваш лист би могао постати одлична платформа за овакве истраживачке пројекте.

b. kramer | 14/01/2015 06:07

Već mi je suvišno da hvalim svaki pojedini tekst glodura 'Politike'. Zato samo: Kapa dole, gospodjo Smajlović.

Andra Loncaric Emigrant | 14/01/2015 06:52

- Pa mozda politika nije BERN ali imala bih stosta da nauci kada je u pitanju cenzura i autio cenzura. Narocito ako neko u Politici kritikuje komunizam, komunmiste i njihove naslednike Koji su uzurpirali tudju imovinu...

- Ali zastita komunista je u trdiciji Politike...

Pozdrav Vas verni citalac

Milan Radovanović | 14/01/2015 07:04

Koja je relevantnost podatka da je jedna nevladina organizacija dobila sredstva od delegacije EU? Velika većina njih na sličan način i opstaje a EU upravo i finansira organizacije civilnog društva grantovima kako se ne bi preko noći u tranzicionim demokratijama desila koncentracija mišljenja i naposle vlasti... Da li građani Srbije sad treba da odjednom posumnjaju u dobronamernost EU koja možda ima i najmanji interes da mešetari sa javnim mnjenjem u Srbiji,a da beskrajno veruju mejnstrim političarima,medijima i novinarima koji su eto već decenijama samo u javnom interesu radili!

Istina je Politika nije BIRN,iza sebe imate vek tradicije,mnogo veću publiku,slavne momente,ali i mnogo veće poraze...setite se samo 90ih. Jel se neko iz Politike izvinjavao za sve vaše tadašnje istraživačke ,,uspehe"? Pojedinačno za svaki?

Ono što najviše bode oči nama glasačima je utisak da i medijska i politička scena Srbije postaju sve tesnije, a zubi i jezik sve oštriji a srpska javna scena palanačka...

Nenad Nesic | 14/01/2015 08:03

Želite svesvo ili nesvesno da nam sapštite da niste Šarl ?

vox populi | 14/01/2015 08:13

BIRN nije opasnost za Srbiju jer ga fiinansira EU, već zato što nastoji da se šlihta svom donatoru, iako ovaj to možda i ne očekuje. Snishodljivost i moralna upitnost je veliko zlo u srpskom novinarstvu koje odumire. Zbog pada prodaje štampanih medija, vrlo slabe domaće privrede koja se slabo reklamira u štampanim i elektronskim medijima, novinarstvo je postalo najmutnija bara u Srbiji. Ponašaju se kao utopljenik koji se hvata za svaku slamku, ne bi li preživio. Dakle, logično ali tragično. Danas kada bi novinari trebali da budu zamjena za umrlu opoziciju u Srbiji !!!

Mane Petrovic | 14/01/2015 08:33

Vi niste BIRN?!!!! Pa, naravno da niste. Vi niste ni Charlie! Vi ste jedan obican informativni bilten koji se kao i gomila drugih bavi iskljucivo odbranom lika i ( sve nerazumnijeg ) dela našeg umisljenog i samohvalisavog premijera. Samo, sto za razliku od drugih, to cinite na malo sofisticniji nacin-zamenom teza i skrivanjem iza paravana navodno visokih , objektivnih i moralnih profesionalnih principa. Strasno! I uvredljivo. Dokle????

Ana Gradjanin, samo posmatram | 14/01/2015 09:00

Da, mi jesmo BIRN!!!Podrska BIRNU-u, ali i svim drugim objektivnim i strucnim akademskim ili drugim istrazivacima u Srbiji.

Novak Pesic | 14/01/2015 09:02

Naravno da niste niti cete biti! Vucic je rako da lazu, pa morate da to malo potvrdite! Bavite se nebitnom cinjenicom, sustina je da su namestili posao firmi koja za to nema kvalifikacije. Ali nije ni vazno, vazno je da ste vi opet "anti-protivni"...Uzivajte

DRAGAN IVANOVIĆ | 14/01/2015 09:17

Жалосно је да један врстан новинар као Љ. Смајловић иде путем Драгана Ј. Вучићевића. Само видети данашњи наслов у Информеру "Девенпорт се извин. Вучићу". Све је тачно што је БИРН саопштио. Пошаљите новинара Политике, али да му претходно не наредите шта да пише, у Лазаревац да провери чије су пумпе, црева, камиони, ко плаћа раднике, гориво на испумпавању воде са копова.

moje misljenje | 14/01/2015 09:27

Zasto BIRN u tekstu nigde ne pominje Ministarstvo energetike, pa ni u kontekstu da nisu zeleli da odgovore na pitanja? Drugo, zasto se spinuje da je Van Hek podizvodjac? Iznajmljivanje opreme i angazovanje podizvodjaca su dve razlicite stvari. I na kraju, cudno je da novinari precute cinjenicu da se taj posao placa iz kredita Svetske banke koja i postavlja pravilaigre.

Marko D. | 14/01/2015 09:34

Navijači... oladite...

Zvocalo Penzionisani | 14/01/2015 09:44

@DRAGAN IVANOVIĆ | 14/01/2015 09:17

Prosto je neverovatno koliko je neobjektivnost ( mržnja ) slepa! Oni koji su radili Nemanjinu, Bulevar, oni su imali firme i mehanizaciju? Jel’ to kažete Dragane? Ako ne ide tender, to je krađa, ako ide, niste odabrali firmu iz EU, jel’ to? Možemo li se bar oko nečeg složiti? Ponuda izvođača je bila najjeftinija. Ako se ispuni rok, ako ide sve po planu, kakve veze ima to čije su pumpe, creva, kamioni? I ne poredite gospođu Smajlović i Vučićevića, k’o boga vas molim! Usput, parole „mi smo svi BIRN" i slične pokazuju samo da oni koji to kažu nemaju argumenata u sučeljavanju mišljenja.

Bor Men | 14/01/2015 09:53

Бојим се да, уместо испумпавање воде из Тамнаве, буде испумпавање пара пореских обвезника!?

Dara kanadjanka | 14/01/2015 10:05

Preporucio bi g. Smailovicki ,da procita sta je danas napisa Jovo Bakic. ISTA TEMA.

KO je sada u PRAVU?

Po mom misljenju.... Bakic....jer Smailovicka je(citajuci njene kolumne godinama) dodvorava se svakoj garnituri VLASTI.

A ko placa politiku? | 14/01/2015 10:24

Postovana urednice,

ni vi sami ne znate, ili necete da saopstite, ko to placa/drzi u vlasnistvu Politiku? BIRN zivi od donacija, kao doduse i Vlada Srbije, i javno ih objavljuje. Vasom tezom zapravo potkopavate kredibilitet Politike. Veliki problem sa ispumpavanjem vode, a to se na portalu javnih nabavki moze videti, jesu dogovoreni rokobvi za ispumpavanje, koji su trebali da se okoncaju u novembru. U novembru Vucic rece januar...

Sem toga, teze BIRN se niste dodirnuli - firma koja nema prethodno iskustvo, vlasnik koji je pod istragiom i povezana lica - sve sto eliminise takvu firmu iz konkurencije. Sad, tender ili hitni postupak, to je vec kozmetika...

Aleksandar M | 14/01/2015 10:49

99% gradjana Srbije nije ni culo za BIRN. Vratite "Utisak nedelje", dovoljno je.

Aleksandar Nemanjic | 14/01/2015 10:57

Bravo ali ocigledno je da je novinarstvo kod nas izumrlo i da neki polusvet sa "demokratskim"alibijem kao jedinom svojom novinarskom kvalifikaciom uzurpira bransu jos od 2000 i srozava je na nezamisliv amaterski i u sustini antisrpski nivo.

doktor detus | 14/01/2015 11:20

zbog ovakvih stvari je ukinut "utisak nedelje" - ova stvar bi se u direktnom prenosu raspravljala do u tancina - sa gostima sa obe strane - ovako se u pisanim medijima stvar samo razvodnjava

Zorka Papadopolos | 14/01/2015 11:30

Molim Vas, gospodjo Smajlovic, pronadjite nekoga da objasni citaocima zasto kop do sada nije isusen.

svetlanast. st. | 14/01/2015 11:32

Neka bude da BIRN nije u pravu.

Jedno pitanje gospodjo Smailovic,

Da li bi ISTRAZIVACKO NOVINARSTVO moglo da utvrdi slucajeve kada je EU, Svetska banka ili druge medjunarodne institucije, kada su davale pare u veoma znacajnim oblastima: pravosudju, zakonodavstvu, lokalnoj samoupravi, zdravstvu, socijalnoj zastiti odredjivale i IZVODJACE RADOVA ili od tog novca placali SAVETNIKE i u veoma osetljivim oblastima /da bi im se deo novca na taj nacin vratio/?

Da li je greska ili propust BIRN -a /ako ga je bilo/ razlog da premijer "oplete" po gospodinu Devenportu i EU a BIRN proglasi stranim placenicima, vesto izbegavajuci da upotrebi taj Slobodanu Milosevicu omiljeni naziv za sve one koji se nisu slagali sa njegovom politikom.

Hvala.

ProPolitikin Hrvat | 14/01/2015 11:34

Kada se procitaju svi komentari i analiziraju nije tesko doci do zakljucka kako je gospodja Smjalovic u pravu.

Ето прилике | 14/01/2015 11:47

Није ми јасно зашто госпођа Смајловић брани Танјуг. Та агенција већ годинама погрешно и тенденциозно извештава а ова грешка је случајно доспела до јавности. Ко управља Танјугом, колико то све кошта?

Mladen M. | 14/01/2015 11:54

Osim tendera, BIRN postavlja još dva pitanja:

1. Zašto se kasni sa radovima, te zašto se preko medija hvali uspešnim isušavanjem kada će radovi trajati barem do proleća?

2. Zašto je, makar i tender bio obavezan, na istome dobila firma koja nema iskustva, čiji je vlasnik optužen za jedno krivično delo a pod istragom za drugo, kada je bilo kvalitetnijih ponuda? Ovo još više zato što je firma koja je na kraju izvodila radove i sama imala svoju ponudu. U najmanju ruku, treba objaviti koja je dokumentacija nedostajala Van Heku, da se javnost razuveri od viđenja da je tender namešten, da je nepotizam prevagnuo nad javnim interesom. Ako je Van Hek napravio grešku (iako im ovo nije prvi tender, i imaju iskustva sa birokratijom i čitavu projektnu službu koja se stara da se upravo ovo ne desi), lako će biti izneti to u javnost, potkrešljeno odgovarajućim dokazima.

Potpuna istina | 14/01/2015 12:42

Balkanska istraživačka mreža dobija pare od EU, a Politika od države Srbije.

Milos BIRN | 14/01/2015 12:50

Gospodjo Smajlovic, svi smo mi BIRN u drzavi gde jedan covek vedri i oblaci, zvao se on Vucic ili Broz.

Стеван Јаковљевић | 14/01/2015 13:26

90 000 е ти направиш оно што ти газда каже . Била то кућа или " истаживачко новинарство " , битно да је газда задовољан да би могао да добијеш пара .

Тако да је било какав напад и одбрана у таквој тржишној поставци , глупа .

И не знам ко ми је мрскији ,Вучић и екипа или ЕУ и "њена екипа " .

vox populi | 14/01/2015 14:38

@Milos BIRN | 14/01/2015 12:50

Vama i sličnim vama: RAZBIJTE OGLEDALO!

kole ... | 14/01/2015 15:36

Hvala, nisam znao za ove momente... Sad je malo jasniji onoliki Vucicev gnev...

Влада СМ | 14/01/2015 16:52

Дали сте тој фантомској организацији велику рекламу. Њих финансира и Британска влада, па ме баш интересује како објаснити кога заступају у обом случају? Србију ... или ЕУ ... или Велику Британију ... Од сада ће сви да преносе њихове извештаје - пазите шта вам кажем !!!

Та фрка је инсценирана, да би "истраживачи" добили рекламу и да би се указало ко је сада "ТАТА" када је реч о новинарству.

nikolaj romanov | 14/01/2015 18:06

sta reci a ne zaplakati...tek sada se vidi koliko smo mala i slaba drzava da svako kucence moze da digne nogu na nas kao na drvo ...makar i lazno ..nije se smelo dozvoliti da takvi ljudi napadaju legalne organe po srbiji ...strasno

povremeni citalac | 14/01/2015 18:26

Ja mislim da je postovana gospodja Ljilja stoposto u pravu kada kritikuje onog novinara iz tog BIRN-a. I koji su to novinari, ili neki levi saradnici BIRN-a, verovatno bivsi promaseni novinarcici, koji su se docepali kuretnih radnih mesta, debelo finansirani od onog antisrpkog sljama po svetu.

Rekoh i dusu svoju spasih.

Rasko Raspop | 14/01/2015 18:57

Eh, Georgijev, latini bi reli Omen est Nomen. Verovti njegovoj reči i pisaniju, isto je kao i verovati da nismo vekovima podmuklo ugnjetavani njihove braće. Platismo grdnu cenu mrtvim glavanama ratujući i branći se od nih i njihova zla koje su nanosili narodu našem......ili je bugarin ili probugarski (takozvani) makedonac, svejedno, uzmi se u pamet, Srbijo...

samo poplava da nebude | 14/01/2015 19:00

Novinari BIRN-a izneli su neistine o firmi V.Hak,direktorka Birna izjavi da samo pet firmi na svetu moze da radi ovaj posao-nije tacno.Mnogo su preterali u velicanju V.hek-a.Tipicno holandski,jedan od brace Hek.cim je video na TV poplave,prvi avion za Srbiju i ostvarojo san kako pise BRIN o ponudi zivota.Ipak je uspeo da zaradi naj vise.Iznajmijo jr pume Srbiji a on je te iste unajnijo po citavoj Holandiji.VI SE PREPIRITE KO JE KRIV I STA JE KODEKS NOVINARSKI.Tako ce profitirat Holandjani sa ovom novom ponudomAmerikanaca.

no pasaran | 14/01/2015 19:38

A da li je moguće da NIKO nigde ne spominje mogućnost kako je ovim činom možda otkrivena jedna od mnogih Briselskih korupcionaških afera.

Ili su nas već sve ubedili kako smo upravo mi ovde izmislili svetsku korupciju - a čista EU administracija je prepoštena i o korupciji uči baš od nas starih preokeanskih trgovaca i organizatora ratova.

Razmislimo bar malo i o toj eventualnoj mogućnosti koliko je kome iz EU lanca ishrane trebalo da pripadne (u milionima) samo na ovom poslu.

dragan pantelic | 14/01/2015 19:47

A da vi, postovana urednice, prenesete tekst BIRN-a, pa da mi obicni mali konzumenti vesti sami donesemo zakljucke, a ne da nam vi kao plemenski vrac tumacite poruke bogova, u ovom slucaju boga Vucica.

Sadio Popovic | 14/01/2015 20:33

Mane Petrovic je skroz u pravu. Ovaj list, i autor(ka), se kriju iza novinarskih standarda koje, na zalost, samo delimicno podrzavaju. Navodno se zalazu za to da informacije budu proverene pre nego sto se objave (sto je nacelno za pozdraviti), ali namerno ignorisu dve najbitnije stvari u celoj ovoj prici: indicije da je tender namesten da bi Juzna backa nesto 'ucarila' kao i totalno neprimerene komentare premijera, upucene sa namerom da skrenu temu sa EPS-ovih malverzacija i da uplase druge koji bi mogli da pomisle da istrazuju poslovanja Vlade Srbije.

DUHOVNE OČI, Мил де Бакрус | 14/01/2015 21:11

Kad novinari (novine) ne iznose istinu i kad im, zbog loše uređivačke politike, padne tiraž onda oni moraju pisati za one ko im "kupuje" novine odnosno ko ih unapred plaća, pa prodali - neprodali, baš ih briga. Ionako znaju da će bar malo uzburkati zle jezike i da će njihova priča pogoditi bar u neku metu koja će opravdati donaciju i zadovoljiti donatora.

Aleksandar Radojevic | 14/01/2015 21:27

Dobro nasli ste manjkavost. Ali ste zaboravili sustinu BIRN-ovog saopstenja. A to je da su posao dobili kriminalci. To se niste setili da proverite. Dakle ljudi koji su vec varali drzavu su dobili posao. I sad je jako bitno ko finansira BIRN ili je bitno da se proveri da li su to kriminalci? Strasno!

Ljubomir Zejak | 14/01/2015 21:39

"MI NISMO BIRN"

Smajlovic:"Postoji milion nacina da novinar napravi gresku".Nikako ovo sto Vi g-djo Smajlovic navodite nemoze biti tacno.Postoji samo jedan nacin da novinar nacini gresku, time, ako ne napise istinu.Ali postoje neki novinari koji grese kostantno i nikako da isprave te svoje greske.Vi bi ste mogli prepoznati sebe u ovu grupu novinara!.90% vasih kolumna su teme sa zamenjenim tezama.To je porazno za srpsko novinarstvo;"Politiku" i UNS kojima Vi rukovodite.

Dragan Momčilović | 14/01/2015 21:53

Gospodo da li je neko od Vas komentarisao malverzacije EPS-a u prethodnoj vlasti,koje su iznešene u emisiji Insajder.Ja kao privrednik pozdravljam odluku EPS-a da posao da najpovoljnijoj ponudi na tenderu,a pogotovu što je domaća firma.Izbor firme direktnom pogodbom se u Srbiji u prethodnim slučajevima pokazao uvek kao malverzacija (nevezano za EPS ovo se odnosi i na ostale društvene firma)

Ako neko uštedi 23 miliona eura,ja tu ne vidim neku malverzaciju jedino vidim iz Vaših komentara političku pozadinu.To je nesreća Srbije.

(Politika online 15. januara: Mi nismo BIRN, komentari )

Pretnje savetnika Predsednika Republike Olivera Antića: „Dokle ćeš, Katilina, da zloupotrebljavaš strpljenje naše?"

Kada je otpočeo da razotkriva zaveru kojom je Katilina, radi lične koristi, podrivao državu, Ciceron je, u svom prvom obraćanju senatu izgovorio: „Dokle ćeš, Katilina, da zloupotrebljavaš strpljenje naše?"

Napadi na predsednika i Vladu Republike Srbije prevazilaze ne samo granice učtivosti i dobrog ukusa, već su dobro zašli u sferu socijalne patologije, a ne retko i u sferu građanske, ali i krivične odgovornosti.

Razume se da je u demokratskom društvu dopušteno, čak i poželjno, kritikovati vlast, ali između kritike i napada postoji razlika. Kritika se zasniva na istinitosti iznetih činjenica i upravo zato je korisna za čitavu državu. Međutim, izvesna lica zaposlena u nekim tabloidima, koja sebi pripisuju časno zanimanje – novinar, ali i neki naučno-stručni anonimusi, ili tačnije šarlatani opšte prakse, koji sebe nazivaju – ekspertima, groteskno apsurdnim neistinama, ali, bez obzira na svoju očiglednu besmislenost, truju javnost do te mere, da se zaista mora postaviti pitanje – dokle ćete zloupotrebljavati strpljenje naše?

Tako BIRN, najgrublje, napadne vladu zbog toga što je uštedela od srpskih poreskih obveznika više od 23.000.000 evra! O javnim pozivima na ubistvo premijera valja se zapitati – šta to i zašto (ne)čini tužilaštvo? U svim uređenim zemljama osumnjičeni bi bio uhapšen, poslat na medicinsko veštačenje, posle koga su moguća samo dva sudska ishoda: upućivanje na čuvanje i lečenje u ustanovu zatvorenog tipa ili, pak, kazna za podstrekivanje na terorizam (ubistvo predstavnika vlasti...), koja se u svim pravima meri dugogodišnjim zatvorom. Neprimena prava nije odlika pravne države, odnosno vladavine prava, već naprotiv. Neki kukavni pisci tekstova u nekim tabloidima napadaju suprugu predsednika zato što putem inostranih donacija, gde se knjigovodstveno beleži svaki cent, pomaže domaću sirotinju ili otvara porodilišta, pri čemu su troškovi fondacije (i doslovno) najniži ikad zabeleženi! ...

( Sloboda štampe, zloupotrebe, ograničenja i odgovornost, Politika, 18. maj)

*

Lucije Sergije Katilina, (108-62 p.n.e), je bio rimski senator iz 1. veka p.n.e, za koga se vezuje Katilinina zavera, pokušaj da se sruši Rimska republika , a posebno moć aristokratskog Senata, takođe je poznat po nekoliko oslobađajućih presuda u sudu, uključujući jednu optužbu za preljubu sa vestalkom...

Nemački mediji o pritisku na medije u Srbiji: "On je... Aleksandar Vučić

„On je hrabar, energičan i svestan svog cilja. Beskompromisno se bori protiv zlikovaca, protiv kriminalaca, protiv korumpiranih političara i drugih koji štete narodu. On je ugrožen sa svih strana, ali ne popušta ni milimetar. Spreman je da svoj život žrtvuje za dobrobit Srbije. On je prijatelj i partner zapada i istoka, severa i juga. On je Aleksandar Vučić, premijer Srbije" – tako tekst o Vučiću započinje berlinski Tagescajtung i nastavlja: „Takva slika o premijeru Srbije formira se ako se ne čitaju retki kritički listovi sa smešnim tiražom ili internet-stranice iz Srbije. Uzalud se njihovi autori bune protiv autokratskog režima i nepotizma, i upozoravaju na populizam, diletantizam i represiju. Mejnstrim mediji svemu tom daju svoj doprinos: onaj ko kritikuje Vučića automatski biva okvalifikovan kao neprijatelj države, kao neko koga plaća mafija, okrvavljeni tajkuni ili inostranstvo koje je kritikuje Srbiju s ciljem da smeni Vučića i destabilizuje zemlju.

Tabloidi u Srbiji: Ni dno nije granica Bulevarsko novinarstvo nije srpski izum, ali srpski tabloidi postavljaju nove „standarde". Hajke na nepoželjne političare mutirale su u progon običnih građana, neukus je prerastao u kafansko psovanje. Kazni nema. (20.12.2014)

Protiv takvih 'plaćenika', bulevarski mediji kojima upravlja režim organizuju prave kampanja. Ono što razbijenoj opoziciji Srbije i retkim preostalim kritičkim orijentisanim medijima deluje zastrašujuće, Briselu i Berlinu ne smeta mnogo. Naprotiv, zbog Vučićeve 'hrabre' politike prema Kosovu Srbija je u januaru 2014. godine nagrađena početkom pregovora o prijemu u Evropsku uniju. 'Sve dok Vučić sarađuje po pitanju Kosova, sve dok regionalnu politiku vodi u duhu Zapada, on na unutrašnje-političkom planu može da radi šta hoće", kaže Dragoljub Žarković, glavni urednik nedeljnika 'Vreme'. On tvrdi da je, gledano iz ugla Brisela i Vašingtona, regionalna stabilnost važnija od slobode medija u Srbiji. A jaki Vučić je, smatra se, faktor stabilnosti", piše Tagescajtung.

( On je… Aleksandar Vučić, DW, 23. januara ;

Druck auf serbische Medien Der Journalist als Gläubiger, Tageszeitung (Pritisak na srpske medije: Novinar kao poverilac) )

Kusturica u Politici: "Hoće da Srbijom vlada skretničar"

Režiser Emir Kusturica ocenio je da je krajnji cilj organizacija poput Balkanske istraživačke mreže (BIRN) da "Srbijom vlada skretničar železničke struke koga bi bilo lako ubediti da je 38 miliona evra, koliko su tražili stranci, manje od 16 miliona evra, koliko su tražili naši ljudi". Kusturica je u autorskom tekstu za Politiku naglasio da je istina da se Srbija, u prošlom veku, nije nikada do kraja saginjala, ali je, nažalost, teško poverovati, da će se posle najnovije informatičke revolucije ikada do kraja uspraviti.

"To mi je palo na pamet dok sam slušao vesti o istraživanju Balkanske istraživačke mreže, jedne u nizu neokolonijalnih organizacija koje zvanično služe da nas osveste i učine poštenim iako u stvari obavljaju nešto sasvim drugo", ocenio je Kusturica.

Prema rečima Kusturice, oni su tu da dokažu kako je bolje da nam bude gore nego da nam bude bolje, jer, ako bi nama bilo bolje, onda bi onima koji njih finansiraju bilo gore.

Kako prenosi Srna, on smatra da su optužbe BIRN na račun EPS što nije izvođača radova za prebacivanje vode iz kopa "Tamnava" u "Kolubaru" izabrao direktnom pogodbom nego tenderom, ravne efektu epizode nadrealista "Nagradno pitanje".

Decenijama, kaže on, slušamo kako treba poštovati tendere, a sada čujemo da ovi istraživači kukaju što nemačka firma nije pogodbom za prepumpavanje vode uzela 23 miliona evra više od domaće firme koja je posao dobila, jer je tražila tri puta manje pare od Nemaca, objasnio je Kusturica.

On je dodao da je tako bilo i sa Vojislavom Koštunicom, Borisom Tadićem, a sada je vidljivo da im smeta Aleksandar Vučić i da polako treba slagati fajlove sa njegovim greškama.

"Treba se samo setiti koliko smo slušali o tome da je Koštunica sarađivao u paljenju američke ambasade, a onda, odjednom, kada je nestao sa vlasti niko ga nije optužio da je palikuća", zaključio je Kusturica.

(RTV, s pozivom na Politiku, 18. januara)

Vučić nastavlja napade: "BIRN slagao tri puta"... BIRN: "Nisu tačni navodi predsednika Vlade Aleksandra Vučića"

Govoreći o slučaju BIRN, Aleksandar Vučić je rekao za TV Prva da u polemici sa portparolkom Evropske komisije Majom Kocijančič nije odgovarao njoj već njenim šefovima, Federiki Mogerini i Žan-Klodu Junkeru, i ocenio da je Balkanska istraživačka mreža (BIRN), koju plaća Evropska unija, tri puta slagala.

"Možda nije trebalo lično, ali govorio sam istinu. Zaštitio sam Srbiju od neistina, što je, srećom, potvrdila i eminenta svetska institucija, kao što je Svetska banka", naglasio je Vučić, povodom pisanja BIRN-a o ispumpavanju vode iz kopa "Tamnava".

"Unija je plaćala BIRN kada su izmislili ugovor za 'Er Srbiju'. Tada sam upozorio da je reč o laži, jer su uzeli nacrt ugovora od (Saše) Radulovića. Nisu razumeli delove ugovora, ali su citirali stvari koje ne stoje u ugovoru", rekao je Vučić.

Potom je usledila i treća informacija: da je održana sednica Vlade na kojoj je neko smenjen, podsetio je Vučić, a tog dana nije bila ni održana sednica.

"Tri od tri neistinite stvari, koje je Evropska unija finansirala, a sve tri protiv Vlade Srbije", ocenio je Vučić.

Istovremeno, premijer Srbije kaže da je sa potpredsednikom Evropske komisije Fransom Timermansom u Davosu razgovarao o ekonomiji i da je lično pokrenuo pitanje medija u Srbiji, zatraživši da Evropa kaže šta je to što nije dobro u primeni naših zakona.

"U njega (Timermansa) lično imam veliko poverenje i verujem da će se dodatno zainteresovati. Puna sloboda i, razume se, nekakva odgovornost ne bi bilo zgoreg da postoji", rekao je Vučić.

On je podsetio da se primedbe o slobodi medija u Srbiji nalaze u jednoj i po rečenici u okviru Izveštaja o napretku Srbije, i to u delu koji se bavi slobodom izražavanja. Premijer je rekao da je zbog toga iskreno zabrinut i da će uraditi sve što misli da treba da bi se to popravilo. (TV Prva, 25. januara )

Saopštenje BIRN-a povodom izjava Aleksandra Vučića: "Nisu tačni navodi predsednika Vlade Aleksandra Vučića"

Gostujući u emisiji "Stav Srbije" na TV Prva, u nedelju, 25. januara 2015. godine, u 13 časova, predsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić izneo je stav da je novinarski tim Balkanske istraživačke mreže „tri puta slagao" pišući o slučajevima:

„Er Srbija" i ugovoru koji je Vlada Srbije sklopila sa Etihadom,

slučaju „Tamnava – Zapadno polje",

sednici Vlade Srbije.

U cilju objektivnog informisanja javnosti, BIRN Srbija obaveštava medije i građane Srbije da:

Nisu tačni navodi predsednika Vlade Aleksandra Vučića da je novinarski tim „izmislio ugovor za Er Srbiju", a da je pri izradi teksta korišćen „nacrt Ugovora preuzet od nesrećnog Saše Radulovića.." BIRN Srbija ostaje pri navodima koje je izneo u tekstu 7. avgusta prošle godine, pod nazivom „Otkrivanje tajne ministarskog sefa").

BIRN je objavio nacrt ugovora između JAT-a Vlade Srbije i Etihad-a i nikada nije tvrdio da je objavio finalne verzije ugovora. Lako je utvrditi da su tekst nacrta i potpisanih ugovora, dva koje je Vlada objavila, gotovo identični jer su razlike samo u nekoliko detalja: izbačeno je poglavlje iz Ugovora o transakcionom okviru kojim su se Etihadu davala apsolutna upravljačka prava i uneta je odredba o tome da Narodna banka treba da odobri zajam koji je dao Etihad, pa je jasno da BIRN nije obmanuo javnost. Istraživanje BIRN-a objavljeno na sajtu javno.rs i u nedeljniku Vreme (Videti: NACRT UGOVORA SA ETIHADOM >Otkrivena tajna ministarskog sefa, << VREME | BR 1231 | 7. AVGUST 2014. ) dovelo je do toga da premijer Srbije na posebnoj konferenciji za novinare objavi dva od pet potpisanih ugovora iako je više puta obećavao da će objaviti sve ugovore. BIRN je ponosan na to da je pomogao Vladi Srbije da objavi bar deo ugovora sa stranim partnerom i verujemo da je to uvođenje dobre prakse u rad javne uprave u Srbiji. Takođe, pominjani Saša Radulović, ranije ministar privrede u Vladi Srbije, ni na koji način ne stoji iza objavljivanja tog istraživanja. Pored toga, netačno je da je BIRN za to istraživanje dobio 200 000 evra od Evropske unije kako je više puta javno ponovio premijer Vučić. Pozivamo još jednom Vladu Srbije da objavi i ostale ugovore sa Etihadom i da skine oznaku tajnosti sa podataka o dodeljenoj državnoj pomoći novoformiranom preduzeću Air Serbia u 2013. godini.

Umesto konkretnih odgovora zašto u slučaju ispumpavanja vode i mulja iz kopa „Tamnava – Zapadno polje" EPS nije odmah ugovorio ispumpavanje kopa i time uštedeo milione evra poreskih obveznika, premijer Srbije Aleksandar Vučić i dalje zamagljuje čitav slučaj i naglašava da ga iz BIRN-a „niko ništa nije pitao". U toku rada na ovom istraživanju, BIRN nije smatrao da premijer zamenjuje sve institucije države koje su prirodna adresa za novinarska pitanja.

Novinarski tim je tokom četvoromesečnog istraživanja u više navrata bezuspešno pokušavao da dobije odgovore od ministarstva energetike, EPS-a i Svetske banke. BIRN je i nakon objavljivanja teksta, 16. januara uputio otvoreno pismo ministru energetike u Vladi Srbije Aleksandru Antiću i direktoru EPS-a Aleksandru Obradoviću u kome je postavio pet pitanja. Na pitanja još nisu stigli odgovori.

Premijer Vučić je kao dodatni argument u kampanji protiv BIRN-a iskoristio nenamernu grešku u prevodu vesti sa BIRN-ovog sajta na engleskom jeziku. Naime, u prevodu naslova vesti „Serbia Coalition in Crisis Talks Over Tender Row", umesto „Sastanak koalicionih partnera" stajalo je „Sastanak Vlade". Iako je greška, uočena, priznata, i ispravljena u roku od 30 minuta, to nije sprečilo premijera da nastavi da to koristi kao vrhunski dokaz u kampanji diskreditacije BIRN-a.

BIRN poziva predsednika Vlade Aleksandra Vučića da stavi tačku na „etiketiranje" novinara, zbunjivanje i dezinformisanje javnosti, te da urgira da njegovi bliski saradnici, ministar energetike i direktor EPS-a, odgovore na pitanja, što se do trenutka pisanja ovog saopštenja, nije desilo. Takođe, BIRN veruje da je u javnom interesu da premijer iskoristi svoju uticajnu poziciju i stvori ambijent za debatu o ovim temama.

( Saopštenje BIRN-a povodom izjava Aleksandra Vučića 26.1.2015 )

 

 

 

 

 

 

 

Novosti

 

Naslovi.net

 

Male Novine